לוגו יד שרה
מוצרים
שיחת חינם 1-800-826-286
שלום אורח (כניסה)
עברית
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

כל מה שרציתם לדעת על כסא גלגלים - א'

 

בס"ד

כל מה שרציתם לדעת על כיסא גלגלים

 חלק ראשון – מגוון סוגי כיסאות גלגלים הקיימים בשוק ומאפיניהם העיקריים

 
אנו בטוחים שכל מי שקורא את המאמר הזה, היה מעדיף שלא לקרוא ולא דעת על כסא גלגלים בכלל, אבל מכיוון שנזקקים לכסא גלגלים – אז לפחות שווה להכיר מקרוב ככל האפשר, על מנת להפיק את מירב ההתאמה, התועלת ו- אפילו הנאה מכסא הגלגלים (לא רק הנעה).
כדאי מאד לקרוא את המאמר הזה, על כסאות גלגלים, לפני שרוכשים כסא גלגלים. אך גם מי שכבר משתמש בכיסא גלגלים, יוכל למצוא תועלת בהכרת האפשרויות והחלקים השונים של כסא גלגלים.
מי שמחפש מאמר מרתק - שלא יחפש את זה כאן. זהו מאמר מאד מאד טכני על סוגים וחלקים של כיסאות גלגלים.
מה עוד אין במאמר הזה? אם אתם מחפשים אינפורמציה על נושאים דומים בעניין כיסא גלגלים, אשר לא כתובים במאמר זה, לפחות יש למה לחכות. בתקופה הקרובה יופיעו בס"ד מאמרים בתת נושאי כסאות גלגלים כדלהלן:

ועכשיו – למה שכן נמצא במאמר:
בתחילה נסקור את הסוגים השונים של כסאות גלגלים, ומאפיניהם העיקריים.
בהמשך נסקור עם זכוכית מגדלת את כסא הגלגלים על כל מרכיביו. נקח כל חלק בפני עצמו, ונפרט את רכיביו, סוגיו ואפשרויותיו.
 

הסוגים הבסיסיים של כסאות גלגלים

להלן הסבר קצר על כל סוג. כמובן שכסא גלגלים אחד יכול להיות שילוב של מספר סוגים, כגון: כסא גלגלים לילדים, כסא גלגלים ממונע ריקליינר וגם כסא גלגלים טילט אין ספייס.

 

כסא גלגלים להעברה (טרנזיט)– מאפיינים עיקריים:

כסא גלגלים טרנזיט מיועד לניוד ע"י מלווה, ולהעברה ממקום למקום, הוא צר וקל ביחס לכיסאות גלגלים אחרים, הוא גם מסתובב בקלות, אין לו חישוקים להנעה עצמית, הוא קל לקיפול וקל במשקל. כשהוא מקופל הוא תופס יחסית מקום קטן, דבר המקל על אכסונו בבית. 

כסא גלגלים טרנזיט מצויד בשני גלגלים אחוריים עבים מהרגיל בעלי קוטר מוגדל מעט ושני גלגלים קדמיים קטנים התלויים על ציר חופשי ומסתובבים בקלות יחסית לכל הכיוונים. הגלגלים של כסא גלגלים להעברה עשויים בדרך כלל מחומר פולימרי גמיש במקצת הסופג זעזועים.
רגליותיו של כסא גלגלים טרנזיט ניתנות לקיפול, כדי לאפשר למשתמש להעמד בנוחות. ישנם דגמים של כסא גלגלים טרנזיט, בהם הרגליות גם מסתובבות, ע"מ לפנות את משטח העמידה לחלוטין.

כסא גלגלים טרנזיט משוכלל וקומפקטיהמעצור של כסא גלגלים טרנזיט מורכב על הגלגלים האחוריים, לנוחות המוביל. ישנם דגמים המגיעים עם מעצורי יד בנוסף למעצורי הרגל.

המושב והמשענת עשויים מסקאי חזק, אשר הוא מצד אחד, ומצד שני נעים וגמיש מעט. שילוב זה מאפשר למשתמש לשבת בנוחות ובבטחה.

ישנן רצועות קשירה למותן, לביטחון המשתמש.

הידיות להניח את ידיו של המשתמש בכסא גלגלים טרנזיט - לנוחות ולבטיחות.

הידיות למוביל בכסא גלגלים טרנזיט, מותאמות למבנה היד, כדי לתת תמיכה ויציבות מירבית בהנעת כסא הגלגלים.

כסא גלגלים טרנזיט סטנדרטי מיועד למשתמש עד משקל 150 ק"ג. ניתן להשיג כסאות גלגלים טרנזיט לכבדי משקל.

מבלי להיכנס לסוגית המחירים לפרטיה, ניתן לומר באופן כללי, כי כסא גלגלים טרנזיט הינו מהזולים ביותר, וגם האופציות שלו מוגבלות ביותר, בשל צרכיו הספציפיים וקצרי הטווח.


כסא גלגלים סטנדרטי להנעה עצמית - מאפיינים עיקריים:

כסא גלגלים סטנדרטיזהו הכסא הפופולארי והשימושי בד"כ, אם אין צרכים מיוחדים. הוא ניתן להובלה ע"י מלווה וכן ע"י המשתמש בעצמו.
כסא גלגלים סטנדרטי (המכונה גם כסא גלגלים גריאטרי) מתאים למוגבלים בפלג גופם התחתון, אשר יש להם יכולת קוגניטיבית וכן יכולת פיזית בפלג גופם העליון.

כסא גלגלים זה מתאפיין בחישוקים המורכבים על הגלגלים מצידם החיצוני, החישוקים מיועדים לשינוע כסא הגלגלים ממקום למקום ע"י סיבובם ע"י המשתמש. מיומנות זו נלמדת ונרכשת ע"י פיזיותרפיסט, ועם הזמן ה"נהג" צובר ניסיון ומהירות. עד היום לא נרשמו קנסות על מהירות מופרזת, אבל לא כדאי להיות הראשונים...

הכסא מורכב משני גלגלים אחוריים גדולים במיוחד, ליציבות ובצידו הקדמי שני גלגלים קטנים יחסית – לתימרון נח וגמיש.
הכסא עשוי מפלדה או מאלומיניום. כאשר ההבדל הוא ביציבות, במשקל ובמחיר. האלומיניום יקר יותר וקל יותר, ולכן כיסאות גלגלים המורכבים מאלומיניום יקרים יותר, ניידים יותר ויציבים פחות, לעומת כסאות גלגלים העשויים מפלדה, שהם יציבים ובטוחים יותר, אבל כבדים יותר להובלה, ולא מתאימים ל"מיטיבי לכת". מחירם זול בהרבה, וצריך להביא גם בחשבון, שאם צריכים לעיתים קרובות להעלות אותם במדרגות, או לקפלם ולהעבירם לרכב, הם יותר מסורבים וכבדים.

 

קיפול כסא גלגלים:

כסא גלגלים ממונע מתקפל ומתאים לשבתאם הזכרנו את ענין הרכב, נושא הקיפול גם הוא משתנה בין כסא גלגלים אחד למשנהו.

רב כסאות הגלגלים עשויים עם מוטות מוצלבים בצורה אלכסונית עם ציר מרכזי, דבר המאפשר לקפל את כסא בצורה פשוטה- תנועה אחת של משיכת מושב הכיסא כלפי מעלה והכסא מקופל.

כסא גלגלים משופר מאפשר גם שליפת הגלגלים האחוריים הגדולים. שליפה זו נעשית בלחיצה כפתור פשוטה לכל גלגל.

כמובן שכיסאות קלי משקל, להלן, קלים יותר להעברה לרכב, אפילו רק מבחינת ההרמה, הם פשוט מיועדים לזה.

 

שחיקה:

כרית ישיבה משולשת לכסא גלגליםבכסא גלגלים סטנדרטי, המושב והמשענת עשויים מחומר חזק, דמוי עור, תומך וגמיש. שילוב זה מאפשר למשתמש לשבת בנוחות ובבטחה. לעיתים המושב עשוי מבד, ולפעמים הוא ניתן לכיבוס.

ישנה בעיה נפוצה, שמתעוררת עם הזמן. כשהמשתמש נמצא תקופות ארוכות על כסא גלגלים, נוצר שקע במושב, אשר לא ניתן בדגמי הסטנדרט של כסא גלגלים למתיחה או להחלפה, במצב כזה מוסיפים "כרית משולש" המכונה גם חצי סהר, מצידה העליון היא שטוחה, ומצידה התחתי מעוגלת, על מנת "לסתום" את הבור שנוצר מהשימוש במושב של כסא הגלגלים.

 

התאמת הכיסא שלכם בצורה הכי טובה אליכם:

רגליות מתרוממותהמשענת, שעשויה בד"כ מהחומר של המושב נועדה לתמוך בגב, אך יש לה זוית מסוימת, שתורמת לעצמאות ואפשרות ניוד בפלג הגוף העליון. לאנשים שאין באפשרותם לזוז, חובה להתאים את הזוית המדויקת, שלא יווצר לחץ במקומות מסוימים, ושלא יווצרו ח"ו פצעי לחץ.

הרגליות לתמיכת הרגליים משתנות בין כסא גלגלים למשנהו, החל מהפשוטות ביותר שהן כמו "מדף" בגובה המתאים להניח עליהם את הרגליים, ועד המשוכללות יותר, הנותנות תמיכה גם לשוק ולכף רגל בכל הזוויות.

אביזרים לנכים - מתקן לבלון חמצן המתחבר לכיסא גלגליםהידיות להניח את ידיו של המשתמש בכסא גלגלים סטנדרטי – ישנן מבחר אפשרויות, וישנן כסאות גלגלים המובלים ע"י המשתמש בלבד, בהם נעדרות הידיות, ע"מ לאפשר למשתמש גישה ישירה ונוחה לגלגלים.

הידיות למוביל בכסא גלגלים סטנדרטי, מותאמות לצרכי המוביל – ניתן לבחור גם בלי ידיות אלו, וניתן לבחור בידיות טלסקופיות - שניתן לשנות להן את הגובה.

מתקן לכוס או בקבוק עבור כסא גלגלים או הליכוןקיימים בשוק מבחר מוצרים נוספים, המוסיפים לנוחות ולהרגשת השיוך לכיסא. יש מוצרים שעוזרים ומקילים על השימוש בפרטים קטנים כמו מתקן לכוס או בקבוק, ויש שעוזרים בדברים חשובים ומטרידים יותר, כמו מתקן לבלון חמצן.

 

התהפכות ונפילה מתוך כיסה גלגלים:

כסא גלגלים עם מנגנון מונע התהפכותישנה אפשרות להוסיף לכסא גלגלים מנגנון למניעת התהפכות. יש כסאות גלגלים שזה חלק אינטגרלי מהם.
הדבר חשוב במיוחד לכיסאות גלגלים שהמשתמש עצמו מוביל אותם. אם הוא נוסע בשטח עם מהמורות, זה ימנע ממנו להתהפך במצבים מסוימים, אך זה גם מגביל בנסיעה במצבים אחרים ובמדרגות.
במאמר מוסגר נעיר בנושא התהפכות מכיסא גלגלים, שהאנשים העצמאיים המובילים עצמם בכיסאות גלגלים, לומדים קורסים ב"נהיגה מונעת". הלימוד מנחה אותם, כיצד להמנע מנפילה מכסא גלגלים, ואם כבר ח"ו נופלים מתוך כסא גלגלים,באיזו תנוחה ליפול, כאשר הסיכון העיקרי הוא כאשר כסא גלגלים נופל על המשתמש, בבחינת "לזרוק אבן אחר הנופל". ולא תמיד ישנם אנשים בסביבה, אשר יוכלו לסייע לנופל מכסא הגלגלים לקום, ולהושיבו מחדש על כיסא גלגלים.
לכן מלמדים אותם, תוך כדי נפילה, להדוף את הכסא גלגלים מעליהם וליפול לצידו, תוך כדי מזעור הנזקים לגוף המשתמש.
ניתן לקרוא עוד על מנגנון למניעת התהפכות בחלק שני של המאמר - מבנה כסא גלגלים - על כל חלקיו.

 

כיסא גלגלים לילדים – מאפיינים עיקריים

כסא גלגלים קל משקל לילדים

כל מה שנאמר עד עכשיו לגבי כיסאות גלגלים, רלוונטי כלפי כסאות גלגלים לילדים. קחו כל משפט מהנ"ל, ותכווצו עד לגודל הדרוש...
ישנם ילדים רבים, בפרט עם בעיות מולדות, המשתמשים באופן קבוע בכסא גלגלים.
אוכלוסית הילדים, כמו המבוגרים, רק בולט יותר, מתחלקת ל-2. הילדים שחוסר יכולת הניידות שלהם בגפיים התחתונות – היא בעייתם היחידה, והם מובילים את כסא הגלגלים בעצמם, או מובלים – כשהם צעירים יותר. והחלק השני הוא נכות מורכבת יותר, אשר כסא הגלגלים יהיה בדרך כלל מורכב עם תמיכה מלאה לכל האיברים.
כמו כן, ישנם כסאות גלגלים לילדים טילט אין ספייס Tilt in space וכסא גלגלים ריקליינר recliner, הכל לפי הצרכים.
הדבר המצוי פחות לילדים זה כסא גלגלים ממונע, מכיוון שהמשתמש צריך להיות ברמה קוגניטיבית מסויימת בשביל לא להשתולל, לא לדרוס ולא ליפול מהמדרכה... רמה שילדים מטבע הדברים לא נמצאים בה. מה שכן, ישנם כסאות גלגלים ממונעים שמובלים ע"י המלווה.
כסא גלגלים לילדים, מתאפיין פעמים רבות באפשרויות להתאמה לגודל המשתנה של הילד, מה שאין צורך אצל מבוגר. וכן מנסים לתת הרגשה צעירה וצבעונית לסביבה הנכפית על הילד.
דבר נוסף הבולט בכסא גלגלי לילדים – גובה ידיות למוביל – בד"כ מתאימות למבוגר, דבר היוצר הפרשי גובה בולטים לעומת כסא גלגלים למבוגר.

 

כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space

כסא גלגלים ממונע BB טילט אין ספייסכסא גלגלים המצויד במערכת טילט אין ספייס יכול להיות כמו כל כסא גלגלים סטנדרטי, על כל אפשרויותיו ואביזריו, אך בנוסף, עם מערכת טילט אין ספייס ניתן להסיט את המסעד ואת המשענת 30 מעלות ויותר אחורה תוך שמירה על הזווית בין המסעד למשענת, בד"כ שינוי זוית כיסא הגלגלים דורשת סיוע של המלווה. הכיוונון נעשה באמצעות ידיות באופן מהיר, ללא צורך בכלי עבודה.

בכסאות גלגלים ממונעים, אשר להם מערכות Tilt in Space, ישנו מנוע המופרד ממנוע הכיסא ומאפשר למשתמש לשלוט בהן.

במקביל לכסאות גלגלים טילט אין ספייס, ישנן גם כיסאות גלגלים עם משענת שיכולה להתכופף אחורה תוך שינוי הזווית בינה לבין המסעד. אופציה זאת אינה מומלצת בדרך כלל, כי היא יוצרת חיכוך עם עור הגב, ומסכנת אותו בפציעה. וגם לא מונעת פצעי לחץ בישבן – מה שכסאות גלגלים טילט אין ספייס כן מונעים.

המקרים בהם כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space מביא תועלת:

  • מניעת פצעי לחץ
  • הפעלה מנגנון tilt in space גורמת לחלוקת הלחצים בין הישבן לגב כך שהלחץ אינו מרוכז אך ורק בישבן (כמו בישיבה רגילה), הדבר יכול להקל על פצעי לחץ קיימים ועיתים לעזור בריפויים, כמו כן, במקרים רבים יכול למנוע היווצרות פצעי לחץ.
  • במקרה שהמשתמש סובל מספסטיות בשרירים
  • במקרים הנדרשת הושבה מורכבת.

כסאות גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space שעוצבו במיוחד להושבה מורכבת של מבוגרים או ילדים בעלי צרכים מיוחדים ונכויות קשות, כוללים התאמה אישית של משענות ראש, תמיכות צד, רצועות מתכווננות ואביזרים נוספים המותאמים לצרכים.

 

כסא גלגלים ריקליינר recliner

כסא גלגלים ריקליינרבכסאות גלגלים, המגיעים עם מצב ריקליינר recliner, ניתן "להשכיב" את הכסא עד למנח שכיבה מלאה (180 מעלות).
על פי רוב, כסאות ריקליינר מגיעים עם אפשרויות נלוות, המתאימות לשכיבת המשתמש:
משענת ראש מתכווננת המאפשרת גישה נוחה וקלה למטפל מאחור לייצוב המטופל בישיבה נכונה, ע"י קיפולה לאחור. כמו כן, לנוחות המטופל ניתן להתאים את הזווית המשענת קדימה
מסעדי ידיים מרופדים ורכים לנוחות המשתמש. המסעדים מתקפלים לשם התאמה מיטבית של רוחב המושב למבנה הגוף, המסעדים גם נפתחים ומאפשרים נגישות מלאה מן הצד, דבר המקל על העברת המטופל מהכורסא ואליה. הרגליות עם תמיכה לשוק, ומתרוממות עד למצב מאוזן.

המקרים בהם כסא גלגלים ריקליינר recliner מביא תועלת:

  • כשהמשתמש שוהה בכסא גלגלים מרבית היום, ואין לו אפשרות לעבור למיטתו למצב שכיבה מתי שהוא רוצה.
  • כשיש צורך לבצע במשתמש בכסא גלגלים טיפולים שונים במצב שכיבה, כגון פיזיוטרפיה.
  • כאשר לצורך ריפוי או מניעת פצעי לחץ, נדרש המשתמש לשנות זוית תנוחה בכסא גלגלים מידי פעם.

 

כסא גלגלים קל משקל

כסא גלגלים קל משקל בהתאמה אישיתכסא גלגלים קל משקל - מופיע במרבית הקטגוריות הנ"ל: כסא גלגלים טרנזיט, כסא גלגלים סטנדרטי, כסא גלגלים לילדים, כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space כסא גלגלים ריקליינר recliner, כסא גלגלים ממונע.

בד"כ כאשר הכסא הוא קל משקל, הוא יקר יותר, משום שהוא עשוי מחומרים מיוחדים יותר אשר מקנים לו את התכונות הנדרשות וגם את היתרון של קלות.

היתרון כאשר כיסא גלגלים הינו קל משקל, הוא בעיקר האפשרות הקלה להעבירו לרכב לעיתים קרובות. יתרון נוסף הינו המהירות הגבוהה בשטח, דבר המתאימים לענפי הספורט השונים לנכים, וכן למשתמשים שאוהבים "לרוץ".

משקלו של כסא גלגלים קל משקל נע בין 12-16 ק"ג בממוצע. כמובן, שכסאות גלגלים חשמליים או מורכבים יותר, ישקלו יותר מכך, אך פחות בהרבה מהמקבילים שלהם שאינם קלי משקל.

 

כסא גלגלים לכבדי משקל

כמו בכל אוכלוסיה, ישנם גם בקרב המשתמשים בכסא גלגלים, אנשים בעלי משקל עודף. אולם לפי הסטטיסטיקה, ישנם יותר אנשים בעלי משקל עודף בקרב המשתמשים בכסא גלגלים, לעומת שאר האוכלוסיה. הדבר ברור והגיוני מאד: חלק גדול מהקלוריות שאנשים צורכים, נשרף על פעילות. גם אם זו אינה פעילות ספורטיבית מיוחדת, חיי היום-יום צורכים קלוריות רבות. כל הליכה, עליה במדרגות, קימה מהכסא/מהמיטה, סחיבת חפצים – הכל "מבזבז" קלוריות.

כסא גלגלים סטנדרטי לכבדי משקל רחב במיוחדכאשר משתמש שוהה בכסא גלגלים, ומוגבל (לפחות) בפלג גופו התחתון, הוא מבצע הרבה פחות פעילות. אם הוא מפעיל בעצמו את כסא הגלגלים, זה שורף לו קלוריות רבות, אך אולי לא כמו כל אדם אחר. אם הוא מובל, הוא כמעט ולא צורך קלוריות, והן מצטברות בגופו בצורת שומנים.

כסא גלגלים קונבנציונלי, מיועד למשתמש קונבנציונלי, עד כ-100 ק"ג. בעלי משקל עודף, צריכים כסא חזק יותר, יציב יותר ו-רחב יותר.

כסאות גלגלים לכבדי משקל מופיעים ברב הסוגים: כסא גלגלים טרנזיט, כסא גלגלים סטנדרטי, כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space כסא גלגלים ריקליינר recliner וכסא גלגלים ממונע.

כסאות לכבדי משקל מוגדרים למשתמשים שמשקלם 120 ק"ג ומעלה.

מה שמאפיין את מבנה הכסאות, שהם בעלי גלגלי הנעה אחוריים גדולים וחישוקי הנעה. לרובם ידיות דחיפה לשימוש על ידי מלווה. לרובם צלב כפול מתחת למושב כסא הגלגלים, לחיזוק ותמיכה. כמו כן אפשר למצוא רצועות לחיזוק והידוק הן במושב והן במשענת, להתאמה מירבית ולמניעת מתיחת ושחיקת המושב והמשענת הקיימים.