לוגו יד שרה
מוצרים
שיחת חינם 1-800-826-286
שלום אורח (כניסה)
עברית
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

כל מה שרציתם לדעת על כסא גלגלים - א'

 

בס"ד

כל מה שרציתם לדעת על כיסא גלגלים

 חלק ראשון – מגוון סוגי כיסאות גלגלים הקיימים בשוק ומאפיניהם העיקריים

 
אנו בטוחים שכל מי שקורא את המאמר הזה, היה מעדיף שלא לקרוא ולא דעת על כסא גלגלים בכלל, אבל מכיוון שנזקקים לכסא גלגלים – אז לפחות להכיר מקרוב ככל האפשר, על מנת להפיק את מירב ההתאמה, התועלת ו- אפילו הנאה מכסא הגלגלים (לא רק הנעה)
כדאי מאד לקרוא את מאמר זה, על כסאות גלגלים, לפני שרוכשים כסא גלגלים. אך גם מי שכבר משתמש בכיסא גלגלים, יוכל למצוא תועלת בהכרת האפשרויות והחלקים השונים של כסא גלגלים.
מי שמחפש מאמר מרתק - שלא יחפש את זה כאן. זהו מאמר מאד מאד טכני על סוגים וחלקים של כיסאות גלגלים.
מה עוד אין במאמר הזה? אם אתם מחפשים אינפורמציה על נושאים דומים בעניין כיסא גלגלים, אשר לא כתובים במאמר זה, לפחות יש למה לחכות. בתקופה הקרובה יופיעו בס"ד מאמרים בתת נושאי כסאות גלגלים כדלהלן:

חלק שני – מבנה כסא גלגלים – על כל חלקיו
אביזרים ותוספות עבור כסא גלגלים
כסא גלגלים אקטיבי לספורט
כסא גלגלים ממונע, או כסא גלגלים עם עזרי הנעה
פצעי לחץ ומניעתם בישיבה על כסא גלגלים
מאמרים נוספים בנושא שתוכלו למצוא באתר:

התאמת כסא גלגלים למשתמש

השימוש בכסא גלגלים בשבת

ועכשיו – למה שכן נמצא במאמר:
בתחילה נסקור את הסוגים השונים של כסאות גלגלים, ומאפיניהם העיקריים.
בהמשך נסקור עם זכוכית מגדלת את כסא הגלגלים על כל מרכיביו. נקח כל חלק בפני עצמו, ונפרט את רכיביו, סוגיו ואפשרויותיו.
 

הסוגים הבסיסיים של כסאות גלגלים


כסא גלגלים להעברה – טרנזיט
כיסא גלגלים סטנדרטי להנעה עצמית
כסא גלגלים לילדים
כסא גלגלים טילט אין ספייס
Tilt in space
כסא גלגלים ריקליינר recliner
כסא גלגלים קל משקל
כסא גלגלים לכבדי משקל

להלן הסבר קצר על כל סוג. כמובן שכסא גלגלים אחד יכול להיות שילוב של מספר סוגים, כגון: כסא גלגלים לילדים, כסא גלגלים ממונע ריקליינר וגם כסא גלגלים טילט אין ספייס.

כסא גלגלים להעברה (טרנזיט)– מאפיינים עיקריים

כסא גלגלים טרנזיט מיועד לניוד ע"י מלווה, ולהעברה ממקום למקום.
הוא צר וקל יחסית לכיסאות גלגלים רגילים, וגם מסתובב בקלות. כסא גלגלים טרנזיט קל ונח לקיפול ותופס מקום קטן יחסית כשהוא מקופל, דבר המקל על אכסונו בבית. אין לו חישוקים להנעה עצמית
כסא גלגלים טרנזיט מצויד בשני גלגלים אחוריים עבים יותר בעלי קוטר מוגדל מעט ושני גלגלים קדמיים קטנים התלויים על ציר חופשי ומסתובבים בקלות יחסית לכל הכיוונים. הגלגלים של כסא גלגלים להעברה עשויים בדרך כלל מחומר פולימרי גמיש במקצת הסופג זעזועים.
רגליותיו של כסא גלגלים טרנזיט ניתנות לקיפול, כדי לאפשר למשתמש להעמד בנוחות. ישנם דגמים של כסא גלגלים טרנזיט, בהם הרגליות גם מסתובבות, ע"מ לפנות את משטח העמידה לחלוטין.
המעצור של כסא גלגלים טרנזיט מורכב על הגלגלים האחוריים, לנוחות המוביל. ישנם דגמים המגיעים עם מעצורי יד בנוסף למעצורי הרגל.
המושב והמשענת עשויים מסקאי חזק, אשר הוא מצד אחד, ומצד שני נעים וגמיש מעט. שילוב זה מאפשר למשתמש לשבת בנוחות ובבטחה.
ישנן רצועות קשירה למותן, לביטחון המשתמש.
הידיות להניח את ידיו של המשתמש בכסא גלגלים טרנזיט - לנוחות ולבטיחות.
הידיות למוביל בכסא גלגלים טרנזיט, מותאמות למבנה היד, כדי לתת תמיכה ויציבות מירבית בהנעת כסא הגלגלים.
כסא גלגלים טרנזיט סטנדרטי מיועד למשתמש עד משקל 150 ק"ג. ניתן להשיג כסאות גלגלים טרנזיט לכבדי משקל.
מבלי להיכנס לסוגית המחירים לפרטיה, ניתן לומר באופן כללי, כי כסא גלגלים טרנזיט הינו מהזולים ביותר, וגם האופציות שלו מוגבלות ביותר, בשל צרכיו הספציפיים וקצרי הטווח.
כסא גלגלים סטנדרטי להנעה עצמית - מאפיינים עיקריים
זהו הכסא הפופולארי והשימושי בד"כ, אם אין צרכים מיוחדים. הוא ניתן להובלה ע"י מלווה וכן ע"י המשתמש בעצמו.
כסא גלגלים סטנדרטי (המכונה גם כסא גלגלים גריאטרי) מתאים למוגבלים בפלג גופם התחתון, אשר יש להם יכולת קוגניטיבית וכן יכולת פיזית בפלג גופם העליון. כסא גלגלים. זה מתאפיין בחישוקים המורכבים על הגלגלים מצידם החיצוני. החישוקים מיועדים לשינוע כסא הגלגלים ממקום למקום ע"י סיבובם ע"י המשתמש.
מיומנות זו נלמדת ונרכשת ע"י פיזיותרפיסט, וכן עם הזמן ה"נהג" צובר ניסיון ומהירות. עד היום לא נרשמו קנסות על מהירות מופרזת, אבל לא כדאי להיות הראשונים...
הכסא מורכב משני גלגלים אחוריים גדולים במיוחד, ליציבות ובצידו הקדמי שני גלגלים קטנים יחסית – לתימרון נח וגמיש.
הכסא עשוי מפלדה או מאלומיניום. כאשר ההבדל הוא ביציבות, במשקל ובמחיר. האלומיניום קל יותר, ולכן כיסאות גלגלים המורכבים מאלומיניום יקרים יותר, ניידים יותר ויציבים פחות, לעומת כסאות גלגלים העשויים מפלדה, שהם יציבים ובטוחים יותר, אבל כבדים יותר להובלה, ולא מתאימים ל"מיטיבי לכת". מחירם זול בהרבה, וצריך להביא גם בחשבון, שאם צריכים לעיתים קרובות להעלות אותם במדרגות, או לקפלם ולהעבירם לרכב, הם יותר מסורבים וכבדים.

קיפול כסא גלגלים

אם הזכרנו את ענין הרכב, נושא הקיפול גם הוא משתנה בין כסא גלגלים אחד למשנהו. מרבית כסאות הגלגלים, עשויים עם מוטות מוצלבים בצורה אלכסונית עם ציר מרכזי, דבר המאפשר לקפל את כסא את קיפול הכיסא בצורה פשוטה, בתנועה אחת של משיכת מושב הכיסא כלפי מעלה. כיסא גלגלים משופר מאפשר גם שליפת הגלגלים האחוריים הגדולים. שליפה זו נעשית בלחיצה כפתור פשוטה לכל גלגל.
כסא גלגלים קל משקל – מופיע בכל הדגמים, בכל הווריאציות. יתרון זה מקנה לכסא גלגלים בעיקר את אפשרות הניוד לרכב כמקופל. יתרון נוסף הינו הניידות הגבוהה בשטח, דבר המתאימים לענפי הספורט השונים לנכים.
בכסא גלגלים סטנדרטי, המושב והמשענת עשויים מחומר חזק, דמוי עור, תומך וגמיש. שילוב זה מאפשר למשתמש לשבת בנוחות ובבטחה. לעיתים המושב עשוי מבד, ולפעמים ניתן לכיבוס.
ישנה בעיה נפוצה, שמתעוררת עם הזמן. כשהמשתמש נמצא תקופות ארוכות על כסא גלגלים, נוצר שקע במושב, אשר לא ניתן בדגמי הסטנדרט של כסא גלגלים למתיחה או להחלפה.
במצב כזה מוסיפים "כרית משולש" המכונה גם חצי סהר, מצידה העליון היא שטוחה, ומצידה התחתי מעוגלת, על מנת "לסתום" את הבור שנוצר מהשימוש במושב של כסא הגלגלים.
המשענת, עשויה בד"כ מהחומר של המושב. היא נועדה לתמוך בגב, אך יש לה זוית מסוימת, שתורמת לעצמאות ואפשרות ניוד בפלג הגוף העליון.
לאנשים שאין באפשרותם לזוז, צריך להתאים את הזוית המדויקת, שלא יווצר לחץ במקומות מסוימים, ובודאי שלא יווצרו ח"ו פצעי לחץ.
הרגליות לתמיכת הרגליים משתנות בין כסא גלגלים למשנהו, החל מהפשוטות ביותר שהן כמו "מדף" בגובה המתאים, להניח עליהם את הרגליים, ועד המשוכללות ביותר, הנותנות תמיכה גם לשוק וגם לכף רגל בכל זוית אפשרית.
הידיות להניח את ידיו של המשתמש בכסא גלגלים סטנדרטי – ישנן מבחר אפשרויות, וישנן כסאות גלגלים המובלים ע"י המשתמש בלבד, בהם נעדרות הידיות, ע"מ לאפשר למשתמש גישה ישירה ונוחה לגלגלים.
הידיות למוביל בכסא גלגלים סטנדרטי, מותאמות לצרכי המוביל – ניתן לבחור גם בלי ידיות אלו, וניתן לבחור ידיות טלסקופיות בגובה משתנה.

התהפכות ונפילה מתוך כיסה גלגלים

ישנה אפשרות להוסיף לכסא גלגלים מנגנון למניעת התהפכות. יש כסאות גלגלים שזה חלק אינטגרלי מהם.
הדבר חשוב במיוחד לכיסאות גלגלים שהמשתמש עצמו מוביל אותם. אם הוא נוסע בשטח עם מהמורות, זה ימנע ממנו להתהפך במצבים מסוימים, אך זה גם מגביל בנסיעה במצבים אחרים ובמדרגות.
במאמר מוסגר נעיר בנושא התהפכות מכיסא גלגלים, שהאנשים העצמאיים המובילים עצמם בכיסאות גלגלים, לומדים קורסים ב"נהיגה מונעת". הלימוד מנחה אותם, כיצד להמנע מנפילה מכסא גלגלים, ואם כבר ח"ו נופלים מתוך כסא גלגלים,באיזו תנוחה ליפול, כאשר הסיכון העיקרי הוא כאשר כסא גלגלים נופל על המשתמש, בבחינת "לזרוק אבן אחר הנופל". ולא תמיד ישנם אנשים בסביבה, אשר יוכלו לסייע לנופל מכסא הגלגלים לקום, ולהושיבו מחדש על כיסא גלגלים.
לכן מלמדים אותם, תוך כדי נפילה, להדוף את הכסא גלגלים מעליהם וליפול לצידו, תוך כדי מזעור הנזקים לגוף המשתמש.
ניתן לקרוא עוד על מנגנון למניעת התהפכות בחלק שני של המאמר– מבנה כסא גלגלים – על כל חלקיו

כיסא גלגלים לילדים – מאפיינים עיקריים

כל מה שנאמר עד עכשיו לגבי כיסאות גלגלים, רלוונטי כלפי כסאות גלגלים לילדים. קחו כל משפט מהנ"ל, ותכווצו עד לגודל הדרוש...
ישנם ילדים רבים, בפרט עם בעיות מולדות, המשתמשים באופן קבוע בכסא גלגלים.
אוכלוסית הילדים, כמו המבוגרים ואולי אף בולט יותר, מתחלקת ל-2. הילדים שחוסר יכולת הניידות שלהם בגפיים התחתונות – היא בעייתם היחידה, והם מובילים את כסא הגלגלים בעצמם, או מובלים – כשהם צעירים יותר. והחלק השני הוא נכות מורכבת יותר, אשר כסא הגלגלים בד"כ מורכב עם תמיכה מלאה לכל האיברים.
כ"כ ישנם כסאות גלגלים לילדים טילט אין ספייס Tilt in space וכסא גלגלים ריקליינר recliner, לפי הצרכים.
הדבר המצוי פחות לילדים זה כסא גלגלים ממונע, מכיוון שהמשתמש צריך להיות ברמה קוגניטיבית מסויימת. רמה שילדים מטבע הדברים לא נמצאים בה. מה שכן, ישנם כסאות גלגלים ממונעים שמובלים ע"י המלווה.
כסא גלגלים לילדים, מתאפיין פעמים רבות באפשרויות להתאמה לגודל המשתנה של הילד, מה שאין צורך אצל מבוגר. וכן מנסים לתת הרגשה צעירה וצבעונית לסביבה הנכפית על הילד.
דבר נוסף הבולט בכסא גלגלי לילדים – גובה ידיות למוביל – בד"כ מתאימות למבוגר, דבר היוצר הפרשי גובה בולטים לעומת כסא גלגלים למבוגר.

כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space

כסא גלגלים המצויד במערכת טילט אין ספייס יכול להיות כמו כל כסא גלגלים סטנדרטי, על כל אפשרויותיו ואביזריו, אך בנוסף, עם מערכת טילט אין ספייס ניתן להסיט את המסעד ואת המשענת 30 מעלות ויותר אחורה תוך שמירה על הזווית בין המסעד למשענת.
בד"כ שינוי זוית כסא הגלגלים דורשת סיוע של מלווה. כאשר דרך הכוונון היא– באמצעות ידיות ובאופן מהיר, ללא צורך בכלי עבודה והברגה.
בכסאות גלגלים ממונעים, אשר להם מערכות Tilt in Space, ישנו מנוע המופרד ממנוע הכיסא ומאפשר למשתמש לשלוט בהן.
במקביל לכסאות גלגלים טילט אין ספייס, ישנן גם כיסאות גלגלים עם משענת שיכולה להתכופף אחורה תוך שינוי הזווית בינה לבין המסעד. אופציה זאת אינה מומלצת בדרך כלל, כי זה יוצר חיכוך עם עור הגב, ומסכנת אותו בפציעה. זה גם לא מונע פצעי לחץ בישבן – כמו שכסאות גלגלים טילט אין ספייס מונעים.
המקרים בהם כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space מביא תועלת:
מניעת פצעי לחץ
הפעלה מנגנון tilt in space גורמת לחלוקת הלחצים בין הישבן לגב כך שהלחץ אינו מרוכז אך ורק בישבן (כמו בישיבה רגילה), הדבר יכול להקל על פצעי לחץ קיימים ועיתים לעזור בריפויים, כמו כן, במקרים רבים יכול למנוע היווצרות פצעי לחץ.
במקרה שהמשתמש סובל מספסטיות בשרירים
במקרים הנדרשת הושבה מורכבת.
כסאות גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space שעוצבו במיוחד להושבה מורכבת של מבוגרים או ילדים בעלי צרכים מיוחדים ונכויות קשות, כוללים התאמה אישית של משענות ראש, תמיכות צד, רצועות מתכווננות ואביזרים נוספים המותאמים לצרכים.

כסא גלגלים ריקליינר recliner

בכסאות גלגלים, המגיעים עם מצב ריקליינר recliner, ניתן "להשכיב" את הכסא עד למנח שכיבה מלאה (180 מעלות).
על פי רוב, כסאות ריקליינר מגיעים עם אפשרויות נלוות, המתאימות לשכיבת המשתמש:
משענת ראש מתכווננת המאפשרת גישה נוחה וקלה למטפל מאחור לייצוב המטופל בישיבה נכונה, ע"י קיפולה לאחור. כמו כן, לנוחות המטופל ניתן להתאים את הזווית המשענת קדימה
מסעדי ידיים מרופדים ורכים לנוחות המשתמש. המסעדים מתקפלים לשם התאמה מיטבית של רוחב המושב למבנה הגוף. כמו כן, המסעדים נפתחים ומאפשרים נגישות מלאה מן הצד, המקלה על העברת המטופל מהכורסא ואליה.
רגליות עם תמיכה לשוק, המתרוממות עד למצב מאוזן
המקרים בהם כסא גלגלים ריקליינר recliner מביא תועלת:
כשמשתמש – ילד או מבוגר, שוהה בכסא גלגלים מרבית היום, ואין לו האפשרות לעבור למיטתו למצב שכיבה מתי שרוצה.
כשיש צורך לבצע במשתמש בכסא גלגלים טיפולים שונים במצב שכיבה, כגון פיזיוטרפיה.
כאשר לצורך ריפוי או מניעת פצעי לחץ, נדרש המשתמש לשנות זוית תנוחה בכסא גלגלים מידי פעם.

כסא גלגלים קל משקל

כסא גלגלים קל משקל – מופיע במרבית הקטגוריות הנ"ל:כסא גלגלים טרנזיט, כסא גלגלים סטנדרטי, כסא גלגלים לילדים, כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space כסא גלגלים ריקליינר recliner, כסא גלגלים ממונע.
בד"כ כאשר הכסא הוא גם קל משקל, הכסא יקר יותר, משום שהוא עשוי מחומרים מיוחדים יותר, אשר מקנים לכסא את התכונות הנדרשות לו, וגם את היתרון של קלות.
היתרון כאשר כיסא גלגלים הינו קל משקל, הוא בעיקר האפשרות הקלה להעבירו לרכב לעיתים קרובות. יתרון נוסף הינו המהירות הגבוהה בשטח, דבר המתאימים

לענפי הספורט השונים לנכים, וכן למשתמשים שאוהבים "לרוץ".

משקלו של כסא גלגלים קל משקל נע בין 12-16 ק"ג בממוצע. כמובן, שכסאות גלגלים חשמליים או מורכבים יותר, ישקלו יותר מכך, אך פחות בהרבה מהמקבילים שלהם שאינם קלי משקל.

כסא גלגלים לכבדי משקל

כמו בכל אוכלוסיה, ישנם גם בקרב המשתמשים בכסא גלגלים, אנשים בעלי משקל עודף. אולם לפי הסטטיסטיקה, ישנם יותר אנשים בעלי משקל עודף בקרב המשתמשים בכסא גלגלים, לעומת שאר האוכלוסיה. הדבר ברור והגיוני מאד: חלק גדול מהקלוריות שאנשים צורכים, נשרף על פעילות. גם אם זו אינה פעילות ספורטיבית מיוחדת, חיי היום-יום צורכים קלוריות רבות. כל הליכה, עליה במדרגות, קימה מהכסא/מהמיטה, סחיבת חפצים – הכל "מבזבז" קלוריות.
כאשר משתמש שוהה בכסא גלגלים, ומוגבל (לפחות) בפלג גופו התחתון, הוא מבצע הרבה פחות פעילות. אם הוא מפעיל בעצמו את כסא הגלגלים, זה שורף לו קלוריות רבות, אך אולי לא כמו כל אדם אחר. אם הוא מובל, הוא כמעט ולא צורך קלוריות, והן מצטברות בגופו בצורת שומנים.
כסא גלגלים קונבנציונלי, מיועד למשתמש קונבנציונלי, עד כ-100 ק"ג. בלי משקל עודף, צריכים כסא חזק יותר, יציב יותר ו-רחב יותר.
כסאות גלגלים לכבדי משקל מופיעים במרבית הוריאציות: כסא גלגלים טרנזיט, כסא גלגלים סטנדרטי, כסא גלגלים טילט אין ספייס Tilt in space כסא גלגלים ריקליינר recliner, כסא גלגלים ממונע.
כסאות לכבדי משקל מוגדרים למשתמשים שמשקלם 120 ק"ג ומעלה.
מה שמאפיין את מבנה הכסאות, שהם בעלי גלגלי הנעה אחוריים גדולים וחישוקי הנעה. לרובם ידיות דחיפה לשימוש על ידי מלווה. לרובם צלב כפול מתחת למושב כסא הגלגלים, לחיזוק ותמיכה. כ"כ אפשר למצוא רצועות לחיזוק והידוק הן במושב והן במשענת, להתאמה מירבית ולמניעת מתיחה ושחיקת המושב והמשענת הקיימים.

 
 
מוצר בהנחה מיוחדת

כדור פיזיו 55 ס''מ

כדור פיזיו 55 ס''מ
כדור פילאטיס לאימון דינמי, לתרגילי שיקום ולנשים בהריון למשקל עד 300 קילו
0 ש"ח
60 ש"ח
לפרטים
הוסף לעגלה
יצרן
שיווק באינטרנט וקידום בגוגל על ידי EZ-Web - קידום אתרים במנועי חיפוש
בניית אתרים Rivyon.com רביון