כל מה שרציתם לדעת על כסא גלגלים - ב'

חלק שני – מבנה כסא גלגלים

 יעוץ מקצועי:  לב מייזנברג, מנהל מכירות ארצי של ישמ, צור קשר

לב מיזנברג , מנהל מכירות ארצי של יש"מ

זכוכית מגדלת עם פינצטה

 

כסא גלגלים משוכלל ופונקציונלי

במאמר זה  נסקור את כסא הגלגלים על כל חלקיו.

ניקח כל חלק בפני עצמו, ונתבונן בו מבעד זכוכית מגדלת; נפרט את רכיביו, סוגיו ואפשרויותיו.

 כמובן, לא בכל סוג או דגם, מופיעים כל הרכיבים. חלקם מופיעים רק בכיסאות

 גלגלים יעודיים, וחלקם מופיעים בדגמים יקרים/משוכללים יותר.

 

כיסא גלגלים – המושב

כסא גלגלים סיעודי משוכל נוחיות המושב בכסא גלגלים - המושב הינו הקשר הישיר והנרחב ביותר בין הכסא לבין גוף המשתמש. הנוחות שלו צריכה להתחשב במשך הזמן בו שוהה האדם המוגבל בכסא גלגלים.

 הנוחות תלויה בהתאמה אישית (פירוט במאמר: התאמת כסא גלגלים למשתמש) וגם בתקציב.

 

כסא גלגלים רקליינר זווית הישיבה בכסא גלגלים – זוויות המושב והמשענת, משתנות בהתאם לצרכים של המשתמש: האם הוא זקוק לשנות תנוחה, לשכב בכסא גלגלים, או לחילופין, אם הוא עוסק בספורט או בנהיגה אקטיבית, הזוית תהיה נטויה מעט בכוון השלילי.

 כסא גלגלים ריקלינר הינו כסא בו ניתן לכוונן את המשענת בזוויות שונות, עד לשכיבה (180 מעלות). בכסא גלגלים טילט אין ספייס, ניתן להשאיר את הזווית בין המושב למשענת כמות שהיא, ולהטות את כל הכסא גלגלים לזוויות שונות, כפי הנדרש, בעיקר בשביל נכים קשים, הסובלים מחוסר שליטה, ויש חשש שייפלו קדימה.

 חוזק המושב בכסא גלגלים – החלקים של כסא גלגלים נבנים  לפי משקל המשתמש לו הם מיועדים:

 

 מימדי המושב והמשענת של כסא גלגלים

מידות כסא גלגלים, הן של המושב והן של המשענת, משתנים מכסא לכסא, ובשביל נוחות ויציבות מירבית, הם חייבים להתאים לגודל המשתמש.

 כסאות רבים מגיעים בגודל סטנדרטי.

 רוחב מושב: 40-45 ס"מ

 עומק מושב: 40-46 ס"מ

 גובה המשענת: 40-47.5 ס"מ

 בכסאות לצרכים שונים, המימדים משתנים:

 רוחב ועומק המושב בכסא גלגלים לילדים: 25-35 ס"מ

 כסא גלגלים לאנשים רחבים: רוחב המושב  51 ס"מ.

 כסא גלגלים לכבדי משקל:  רוחב המושב כ- 60 ס"מ

 ישנם דגמים עם התאמה אישית, בהם אפשר לבחור את רוחב המושב, העומק שלו וגובה המשענת.

 חלקי המושב והמשענת של כסא גלגלים

 המושב והמשענת  של כסא גלגלים, מורכבים מכמה שכבות וחלקים:

כרית אוויר למניעת פצעי לחץ בישיבה המושב הוא החלק המרפד את רכיבי המסגרת, עליו יושבת כרית המושב. לעיתים קרובות אין כרית, אלא רק המושב. המושב עשוי, על פי רוב, מסקאי – דמוי עור. הוא חזק, נעים, גמיש מעט – אך לא נמתח, וקל לניקוי.

כרית ויסקו לתמיכה בגב מיוצבת עם משקולתמשענת הגב, עליה המשתמש נשען בגבו, עשויה בד"כ מחומר זהה למושב. היא מרפדת את החלקים של מסגרת המושב.

 חגורה לכסא גלגלים למניעת החלקהרצועות, או מושב רצועות  - הן  נמצאות בחלק מכסאות גלגלים ומיועדות למתיחת המושב: לשינויים קטנים בגודל הכסא, ולשימוש בשעת בלאי, כשהכסא נמתח מידי ורוצים שיהיה נח – מתוח יותר. ישנם משענות –רצועות במספר כסאות גלגלים.

כריות אורתופדיות כרית המושב עשויה לצורכי נוחות. היא מאפשרת קליטת ופיזור של לחץ, בין גופו של המשתמש ומשטח הישיבה. ניתן להשיג כריות מושב  במגוון סוגים במגוון רחב של מחירים.

 כריות למניעת פצעי לחץ, שהן ייחודיות יותר,  יצטרכו אנשים היושבים שעות רבות בכסא ללא תנועה,

 

כסא גלגלים טרנזיט משוכלל וקומפקטי, מיועד לנסיעות- קיפול מרובה קיפול כסא גלגלים

 – אחוזים גדולים מכסאות הגלגלים ניתנים לקיפול. בשעת קיפול כסא גלגלים,  המושב והמשענת מאפשרים למסגרת להתקפל מפאת היותם גמישים. בכסא גלגלים שאינו מיועד לקיפול, המשענת והמושב נוקשים יותר ומספקים בסיס תמיכה נוקשה יותר.

ניתן לראות הדגמה על שימוש נכון וגם קיפול, בסרטון : "לגלגל בטוח"

 כסא גלגלים - משענות תמיכה

משתמשים סיעודיים מורכבים, זקוקים בד"כ לתמיכות רבות ככל האפשר. לעיתים, בנכות/מוגבלות מסויימת, זקוקים למשענת תמיכה מסוג אחד בלבד.

 משענת תמיכה לראש - בדגמים מסויימים ישנה תוספת מרופדת, היוצאת מהמסגרת מעל המושב, עבור תמיכה לראש. בכסא גלגלים ריקליינר תמיד יש תוספת זאת. וישנם כסאות בהם יש אפשרות להוסיף אופציה זאת. בד"כ המשענת תהיה מתכווננת, להתאימה לראש המשתמש.

מפריד ברכיים למניעת פצעי לחץמפריד ברכיים - מתאים למניעת פצעי לחץ. תומך ברגל ותורם לנוחות המשתמש.

מפריד הברכיים עשוי ספוג בצורת טרפז, מצופה בבד נושם אך לא חדיר למים. מתחבר עם רצועות למשתמש, והן מונעות תזוזה מיותרת.

חגורה קשירה  - מופיעה בחלק מכסאות הגלגלים באופן אינטגרלי. ואם לא – אפשר לקנות בנפרד. החגורה חשובה במקרים בהם המשתמש אינו יציב ועלול ליפול קדימה, בפרט בתנודות חדות במהלך הנסיעה.

רגליות מתרוממות לכסא גלגלים

חגורה מוצלבת - במקרים קשים יותר, יש להשתמש בחגורה מוצלבת. לחגורה זאת רצועה נוספת המגיעה ממרכז המושב, והיא תופסת את המשתמש שלא יוכל ליפול. (מעין מה שש בטיולון לילדים קטנים)

משענת תמיכה לשוקיים – משמשת בד"כ במקרים של משתמשים סיעודיים מורכבים. המיקום שלהן מעל לרגליות, והן תומכות את השוק. משמשות בעיקר במקרים שבהם מרימים את השוקיים למצב מאוזן. משנות אלו חשובות גם במקרה של שבר ברגל, וגם במקרים של בעיות בזרימת הדם לרגליים.

 כיסא גלגלים – השלד

המסגרת, היא המבנה הנוקשה, הצינור שתומך במושב ובגלגלים.

זהו הבסיס של כל כסא גלגלים – בין אם זה כסא גלגלים סיעודי, כסא גלגלים לילדים, כסא גלגלים לספורטאים, כסא גלגלים לכבדי משקל, כסא גלגלים קל משקל – תמיד המסגרת היא השלד, החוזק והתשתית, עליה נשענים כל שאר החלקים של כסא גלגלים.

המסגרת ממוקמת מתחת למושב, ואליה מחוברים הגלגלים. בד"כ עשויה מפלדה. לעיתים עשויה מאלומיניום ובפרט בכסא גלגלים קל משקל. בכסאות שמשקיעים במראה חיצוני, בונים המסגרת וכל חלקי המתכת, ומצפים כרום בצבעים שונים. חומרים אלו גם מייקרים את כיסאות הגלגלים.

ציר תמיכה - הציר המשתרע בין המסגרת לצלב התומך של המסגרת.

צלב תומך נמצא מתחת למסגרת. בכסא גלגלים מתקפל, הוא מאפשר לכיסא גלגלים להתקפל בגודל קומפקטי.

בכסא גלגלים לכבדי משקל, יש "צלב כפול" לתמיכה מירבית.

כסא גלגלים – ידיות למוביל

הידיות בהם המלווה דוחף את הכסא. הן המשך לחלק העליון של מסגרת המשענת, שבולטות אחורה מכיסא הגלגלים, הן מאפשרות להניע את הכיסא מאחור, כשהמשתמש בכסא גלגלים לא מוביל אותו. הם נמצאים בכל כסאות הגלגלים, מלבד כסאות גלגלים אקטיביים.

ישנם כסאות גלגלים, בהם אפשר לכוונן את גובה הידיות, לפי גובה המשתמש.

הידיות מצופות ריפוד – לנוחיות המוביל ולחיזוק אחיזתו בכיסא גלגלים.

כסא גלגלים – משענות לידיים / ידיות מסעד

משענות לידיים הם רכיבים במסגרת, שהמשתמש משעין את זרועותיו עליהם.

המשענות מרופדות, כמו המושב. וכן ניתנות לניקוי.

יש אפשרות, בחלק מכסאות הגלגלים, לסובב את המשענות הצידה במהלך השימוש, מבלי להסיר אותן מהכיסא.

במקרים רבים המשענות לידיים פריקות, ונשלפות בקלות.

אפשרויות אלו שימושיות, כאשר המשתמש מוביל באופן עצמאי את הכסא גלגלים, והמסעדים מונעים ממנו גישה ישירה. כמו כן, זה נח יותר כשמקפלים הכסא על מנת להעבירו לרכב.

בכסא גלגלים משוכלל, ניתן לכוונן את משענות הידיים לגבהים שונים, לנוחות מירבית של המשתמש. ישנם כסאות גלגלים משוכללים יותר, בהם ניתן לכוונן את המשענות קדימה ואחורה.

 הגלגלים שמגלגלים את הכסא גלגלים

לכל כסא ישנם שני זוגות גלגלים – קדמיים ואחוריים. האחוריים תמיד גדולים (מלבד כסא גלגלים טרנזיט) , כ-60-70 ס"מ קוטרם. והם עיקר התנועה של הכסא גלגלים.

הגלגלים הקדמיים בכסא גלגלים מיועדים לתימרון, וגודלם כ-12-20 ס"מ.

בכסא גלגלים טרנזיט (להעברה) הגלגלים האחוריים בקוטר 20-30 ס"מ.

כל גלגל, בין קדמי בין אחורי, מורכב מכמה חלקים:

צמיגים

צמיגי כיסא גלגלים מספקים מגע בין הגלגלים לקרקע. הם אחראים על תפיסה טובה בין הכסא לקרקע, בהתחשה בעובדה שהקרקע יכולה להיות חלקה כמו רצפה, מחליקה כמו מדרכה רטובה או דרך עפר עם מהמורות.

בעבר היו 3 סוגי צמיגים, שהיו בעלויות שונות ולצרכים שונים.

היום כל הצמיגים אחידים, מלאים בחומר בשם PU . המעלה בהם, שאין בהם פנצ'רים (אל תקר). התחושה בשימוש בהם נעימה, לא קפיצית, והוא מונע זעזועים.

כסא גלגלים - חישוקים להנעה עצמית

ברוב כסאות הגלגלים (למעט כסא גלגלים טרנזיט, להעברה) ישנם חישוקים המחוברים לצד החיצוני של הגלגלים האחוריים, ומיועדים להנעת כסא גלגלים ע"י המשתמש בעצמו.

המשתמש מסובב את החישוקים להנעה עצמית בידיו, והם מניעים את הכסא גלגלים. הכסא מסתובב לפי רצון המשתמש, ע"י שמניע חישוק בצד אחד בלבד.

ישנה אפשרות בכסאות גלגלים מסוימים, להזמין חישוק להנעה עצמית כפול, לצורך הנעה ותימרון עם יד אחת.

החישוק

חישוק הגלגל הוא המשטח שעליו הצמיג מותקן. הוא עשוי מחומר חזק וקל משקל, כגון אלומיניום. חישוק הגלגל מחובר לציר הגלגל על ידי החישורים.

ציר השחרור המהיר מאפשר לגלגל להתנתק במהירות ובקלות מהמסגרת. לדוגמא, במקרה של קיפול הכסא והעברתו לרכב.

כסא גלגלים - כוורת

בכסא גלגלים משוכלל, ישנו חלק המחבר את הגלגל למסגרת באמצעות זיזים. חלק זה מאפשר לכוונן את גובה הגלגלים, ולפעמים גם את מרחקם מהבסיס.

את כוונון הגובה צריכים במקרה וגובה הרגליים של המשתמש לא מתאים לגובה של הכסא. והמרחק מהבסיס נדרש להתאמה לפי גודל וזוית היד הנוחה למשתמש. ככל שהגלגל יהיה רחוק מהבסיס, כך הכסא יהיה יציב יותר.  בכיסאות גלגלים בהם מותקנת אפשרות זאת, חייבים להיות מנגנונים מונעי התהפכות.

הגלגלים הקדמיים הם על פי רוב קטנים, כדי ולהגדיל את יכולת התמרון של הכסא גלגלים. ככל שהגלגל קטן יותר – הניידות גדולה יותר, בכסאות גלגלים אקטביים הגלגלים הקידמיים קטנים בהרבה.

מזלג- הגלגלים הקידמיים מתחברים למסגרת באמצעות מזלג. על המזלג להיות איכותי, כדי שהגלגלים יהיו יציבים. לפעמים המזלג נשחק ויש להחליפו.

כסא גלגלים - הבלמים

הבלמים הם חלק חשוב ביותר בכסא. הם מאפשרים לגלגלים להנעל במקום ולמנוע תנועה לא רצויה. אם בשעת עצירה לכל צורך, ואם בשעת עליה/ירידה מהכסא גלגלים.

ישנם סוגים רבים של בלמים והם תמיד מחוברים למסגרת, ומתלבשים על הגלגל, בעזרת ידית הנמצאת בהשג ידו של המשתמש, כמו מנוף.

תמיד חשוב שהבלמים יהיו איכותיים. חשיבות יתרה זקוקים המשתמשים בכסאות גלגלים אקטיביים, שהם מפתחים מהירות גבוהה יותר, וזקוקים לבלמים בתדירות גבוהה יותר.

ישנם בלמים בצורת פס, והוא נכנס מעט לעובי הכסא, ומונע את סיבובו. ישנם בלמים בצורה מעוגלת, מחומר רך יותר.

כסא גלגלים – רגליות / משענות רגליים

בחלק התחתון של הכיסא גלגלים, ישנה תוספת המיועדת להניח עליה את כפות הרגליים.

משענות הרגליים תורמות לנוחות ויציבות היושב.

בשעת ישיבה/קימה מהכסא, חובה לקפל את המשענות הרגליים או להזיזם החוצה, תלוי בסוג חיבור משענות הרגליים.

בכסא גלגלים סיעודי משענות הרגליים פריקות וניתן להסירם בקלות,

ישנם כסאות בהם המשתמש יכול, תוך כדי ישיבה, להזיז ידית קטנה, המסובבת את משענות הרגליים כלפי חוץ, מבלי לשחרר אותם לחלוטין מהכיסא גלגלים. כך יכול להעמד בבטיחות בלי עזרה מאדם נוסף.

ישנם כסאות בהם המשתמש יכול, תוך כדי ישיבה, להזיז ידית קטנה, המסובבת את משענות הרגליים כלפי חוץ, מבלי לשחרר אותם לחלוטין מהכיסא גלגלים. כך יכול להעמד בבטיחות בלי עזרה מאדם נוסף.

בכיסאות גלגלים משוכללים, יש אפשרות כוונון גובה משענות הרגליים, וגם הזווית בהם מחוברים למסגרת, לצרכים שונים.

בכסא גלגלים ריקליינר (שאפשר להטותו על כדי שכיבה) משענות הרגליים מתרוממות בזוויות שונות, עד איזון מוחלט, בתוספת תמיכה לירך, מתקבלת אפשרות לשכיבה מלאה.

מגן העקב עשוי בדרך כלל מרצועת בד עבה ומתחבר למשטח האחורי של משענות הרגליים. הוא מספק תמיכה לעקב ומסייע לשמור על הרגל במרכזה של משענת הרגל.

כסא גלגלים - רגלית למניעת התהפכות / מנגנון מונע התהפכות

הרגליות נמצאות בכל כסא גלגלים, מאחורי הגלגלים האחוריים. הרגלית/רגליות מיועדות למנוע את התהפכות אחורה של הכסא והיושב עליו, במקרה של נסיעה בשיפוע או התקלות בדבר-מה.

שימוש נוסף לרגליות אלו, במקרה ומובילים אותו ע"י משתמש נוסף,כשרוצים לעלות על שיפוע או מדרגה, לוחצים על הרגלית, תוך כדי הפעלת לחץ על הידיות להובלה, וכך הכסא נמצא בשיפוע.