הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

להחליק או להתחלק - לא זה ולא זה!

מניעת נפילות אצל קשישים ובעלי מוגבלויות

ידוע הדבר, שעדיף לסתום הפרצה בגשר, מאשר לבנות בית חולים תחתיו. אמרה זאת נכונה, תרתי משמע, כשמודבר בנפילות קשישים, כי הנזק הנגרם מנפילה, יכול לגרום לפגיעות בראש ובגוף, שלעיתים משאירות את חותמן, וגורמות למוגבלות – תלות – ירידה קוגנטיבית ועוד.

ישנן כמה סיבות העלולות לגרום לנפילות, דווקא בגיל השלישי, בהן יש לטפל, כל מקרה לגופו:

חולשה, חוסר יציבות / חוסר שיווי משקל (שיכול לנבוע ממספר גורמים), בעיות אורטופדיות, תופעת לוואי של תרופות, דלקות, בעיות הליכה או ירידה בראיה.

ב"יד שרה" משקיעים מאמצים ומשאבים, על מנת להקדים רפואה למכה, במצבים "מועדים לפורענות", המגדילים את הסיכון. במרכזי התצוגה ישנו צוות מרפאות בעיסוק ובעלי נסיון שונים, המייעצים ומתאימים את הצרכים לכל משתמש באופן אינדוודואלי. המוצרים ניתנים להשאלה או לרכישה. מוצגים כאן, על קצה המזלג, טיפים, אמצעים ואביזרים למניעת החלקה ונפילה:

בשעת הליכה:

מקלות הליכה טלסקופיים צבעונייםקביים קנדיות צבעוניות לילדיםהליכון טלסקופי עם גלגלים למבוגר

הליכה יציבה ובטוחה, היא הבסיס למניעת נפילות.רולטור 4 גלגלים משוכלל

 

באם יש קושי  מכל סיבה שהיא, יש להעזר באביזרי הליכה, 

בהתאם להמלצת פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק, ע"מ לתמוך מצד אחד, ולעודד הליכה ופעילות  מצד שני: 

כסא גלגליםרולטור, הליכוןקבייםטריפוד ומקל הליכה.

בשעת רחצה

אביזרי עזר ובטיחות לשירותים ולרחצה

בשעת רחצה הסיכון להחלקה גובר, עקב הרטיבות, והמעברים לאמבטיה. על כן  מומלץ לערוך שינויים בחדר האמבטיה ולהפוך אותה למקלחון, אליו לא צריך "לטפס".

למניעת החלקה - שטיח אמבטיהשטיח לאמבטיה למניעת החלקה

לרחצה בתוך האמבטיה – ישנם מספר פתרונות, המקלים על הכניסה והיציאה לאמבטיה.

מושב לאמבטיה שמתישבים מבחוץ ומכניסים הרגליים כבר במצב ישיבה, כסא לאמבטיה מסתובב. בכל מקרה הרחצה – בין באמבטיה ובין במקלחת, מומלצת בישיבה על כסא למקלחת

בכל המעברים בשעת רחצה – כולל מעבר ממצב ישיבה לעמידה, מומלץ ביותר להעזר במאחזי יד הקבועים בקיר ומונעים נפילה או החלקה בכל תזוזה.

מעלון חשמלי לאמבטיה

לאנשים שלא מסוגלים ללכת / לעמוד, משתמשים בכסא גלגלים המותאם לרחצה (ולשירותים) או למעלון חשמלי לאמבטיה.

לאנשים מוגבלים מאד משתמשים במנוף עם ערסל המתאים לרחצה.

בשעת ניוד והעברה

להעברת אנשים מוגבלים מאד (מהמיטה לכסא גלגלים, למשל) או לשינוי תנוחה בשעת שכיבה,קרש העברה משתמשים באביזרים מיוחדים, על מנת למנוע נפילה, למנוע מאמץ וקושי מיותרים מהמלווה ולמנוע פציעות ופצעי לחץ הנגרמים מכך: קרש העברהסדין העברהחגורת העברהמנוף וזחליל להעלאה והורדת כסא גלגלים במדרגות

באזור המיטה:

זמן הירידה מהמיטה מסוכן מכיוון שמלבד השינויים: משכיבה- לישיבה- לעמידה – להליכה, יש כאן לפעמים גם עייפות, טשטוש  ולחץ דם נמוך בשעת מנוחה, לפיכך צריך לנקוט אמצעי זהירות מירביים: הגבהת המיטה שיהיה נח לשבת עליה, מעקה למיטה המונע נפילה בשעת שכיבה, ידית אחיזה למיטה  ומשולש עזר המקנים בטחון לשוכב ומסייעים לו להעמד בבטחה.

באזור השירותים:מעקה עזר לשיעותים מתכוונן

קומודמאחז יד, מעקה ועוד, המסייעים למשתמש להעמד ולהתיישב בבטחה.

אביזרים למניעת התכופפות:

ישנם פטנטים המסייעים לקשישים ומוגבלים, שלא יצטרכו להתכופף או לעשות תנועות מורכבות, העלולות יד עזר אלומניום עם מגנטלגרום לסחרחורת, איבוד שיווי המשקל ונפילה: יד עזר, כף נעלמברשת ארוכהגורב גרבייםשרוכים מסולסלים וכו'

לחצן מצוקה

אם ח"ו הקשיש נפל, יש ל"יד שרה" שירות מדהים, ע"מ להביא אותו בהקדם ובבטחה לטיפול, ל"בית חולים מתחת הגשר השבור" – מוקד מצוקה, המקבל פניה מהקשיש, ע"י לחצן הנמצא בכעין שעון הענוד על ידיהם של המנויים לשירות לחצן מצוקה.

שירות חדש, יחסית, המשדרג את כל המוקד החשוב הזה, הוא חיישן המזהה נפילות, גם ללא לחיצה מצד המשתמש. החיישן ענוד על צווארו כשרשרת,  ויוזם בעצמו קריאה, באם חש נפילה.

בכל מקרה, מוקד המצוקה מקבל התרעה עם פרטי הלקוח, מנסה ליצור איתו קשר ישיר, ובאם אין מענה, מתקשר לקרוביו / שכניו שיבדקו, בשעת הצורך מזעיק את גורמי העזרה הנדרשים, בזריזות יעילה ומצילת חיים!