הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

מחולל חמצן

מחולל חמצן מיועד לאנשים הנזקקים לתוספת חמצן – אספקת חמצן ביתי

הצורה הפשוטה ביותר היא להתחבר לבלון חמצן, אותו ניתן לנייד בשעת הצורך ע"ג עגלה מתאימה, או להצמידו לכסא הגלגלים.

החסרונות שלו הם שהוא נגמר וצריך להחליפו מידי פעם, המשקל והגודל הגדולים שלו.

לאנשים המתפקדים כעצמאיים זה ממש לא מתאים.

מחולל חמצן בשילוב אינהלציההתחליף היעיל ברוב המקרים הינו מחולל חמצן. ישנם שני סוגים: מחולל חמצן רגיל המחובר לתקע חשמל, ומחולל חמצן נייד הפועל גם על סוללה נטענת, ניתן לנשיאה על טרולי או על חגורה על הגוף.

חשוב לדעת כי מחוללי חמצן הפועלים בשיטת פולסים, מיועדים אך ורק עבוד משתמשים המסוגלים לנשום בכוחות עצמם, וזקוקים להעשרת חמצן, ולא עבור חולים הנזקקים לסיוע ותמיכה נשימתית.מחולל חמצן נייד אינוגן

מחולל חמצן המחובר לתקע הינו מכשיר חשמלי,  אשר שואף את האוויר מהחדר ומפריד ממנו את החמצן. לאחר מכן מרכז אותו ומספק אותו לפי המינון הדרוש.

החמצן הביתי מסופק ללא הפסקה וללא טרדות, מתנייד על גלגלים לצד המשתמש. הניידות שלו מתאימה לבית – מחדר לחדר, או מתקע לתקע. מחירו גבוה מבלון חמצן. אפשר לשאול המחולל מ"יד שרה", אבל ההשאלה מיועדת לתקופה מוגבלת.

מחולל חמצן נייד הפועל על סוללות, וגם על חשמל – ישנם דגמים קומפקטים, המלווים את האדם העצמאי מחוץ לביתו ומספקים לו את החמצן הנדרש לו, בלי שיהיה כבול לביתו, או בולט באופן יוצא דופן. ישנם דגמים גדולים יותר, אשר נישאים על עגלה. משקלם נע בין 800 גר' ל-8 ק"ג. מחוללים ניידים אינם נמכרים ביש"מ.

החסרונות הם המחיר הגבוה וההגבלה בזמן הסוללה (במקרה הטוב, עד כ-10 שעות), אם כי ניתן להטעין סוללות נוספות ולחברן, לשימוש ממושך יותר.

מחולל חמצן נייד צריך לשמש בנוסף למחולל חמצן רגיל או בלון חמצן, ליציאות, נסיעות טיסות וכד'. את הסוללה אפשר להטעין במצית של רכב, ואפשר גם להשתמש במחולל כשמחובר למקור החשמל דרך המצית.

השימוש במייצר חמצן מכל סוג שהוא, דורש אישור והוראות מרופא. המינון של החמצן גם יקבע על ידיו. 

מחולל חמצן 10 ליטרכאשר רמת הסיטורציה עדין אינה מספקת לאחר שימוש במחולל חמצן של 5 ליטר, לפעמים מחברים את החולה למחולל חזק יותר, של 10 ליטר.

בתקופת הקורונה, מחוללי החמצן של יד שרה והיש"מ, הצילו חולים רבים, ומנעו אשפוזים בלי סוף!