הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

הצד הטכני של משאבות חלב אם

משאבת חלב חשמליתמשאבת חלב אם ידניתסוגי משאבות חלב:

משאבות חלב אם נחלקות לשני סוגים עיקריים:

  1. משאבה ידנית
  2. משאבה חשמלית

 

משאבת חלב ידנית

משאבת חלב ידנית - אופן פעולתה

משאבת חלב ידנית מופעלת בעזרת ידית לחיצה המפעילה וואקום על השד ומחקה פעולת היניקה. ידית זו, במרבית המשאבות החדישות, מולבשת על בקבוק, באופן שניתן להצמיד ביד אחת את המשאבה לשד, ולשאוב בעזרת לחיצות חוזרות ונשנות.

החיסרון בכך הוא ההכרח להגביה את היד לכיוון השד בעת הלחיצה.

ישנו הבדל בין משאבות החלב הידניות בכיוון הידית. לרוב הידית מכוונת כך שהלחיצה נעשית ע"י חיבוק הידית מאחור וההדק נמצא בקו ישר עם השד, אולם קיימות משאבות בהן ידיות הלחיצה נמצאות משני צדי הבקבוק, והלחיצה בהן הרבה יותר נוחה.

משאבת חלב ידניתישנו עוד סוג, שידית הלחיצה שלהם מחוברת ע"י צינורית אוויר. יתרונותיה של משאבה זו שאת פעולה הלחיצה ניתן לעשות ביתר נוחות כשכף היד נחה ואין צורך להגביהה לכיוון השד. אולם החסרון הגדול הוא ששני הידיים תפוסות -  אחת ללחיצה ואחת להצמיד את הקונוס לשד.

בין משאבות ההנקה הידניות ניתן למצוא עוד דגם: משאבה עם מוט שדוחפים אותו קדימה ואחורה. משאבה זו נחשבת בין הפחות מוצלחות ואולי הירודה שבכולן. חסרונה הגדול הוא שהיא מצריכה שני ידיים ב"כושר", והיא בלתי נוחה בעליל לרוב המשתמשות.

ישנה שיטה נוספת - מפוח. במשאבה זו, במקום ידית או הדק לחיצה, ישנו מפוח בדומה לזה שהיה במדי לחץ הדם המכניים. כשלוחצים עליו הוא יוצר וואקום ושואב. גם משאבה זו מצריכה שימוש בשני ידיים.

גרסה נוספת של משאבת מפוח היא משאבת חלב קטנטנה עשויה מקונוס דמוי חצוצרה מחובר למפוח גומי קטן. בקונוס עצמו יש שקע קטן שמיועד לאיסוף החלב ומדי פעם יש להרפות ולשפוך את החלב לכלי שמכינים מראש.

משאבת חלב חשמלית מיני

משאבות ההנקה מיני הינה הכלאה בין משאבות חלב חשמליות לבין משאבות חלב ידניות. המשאבות הללו קטנות כמעט כמו הידניות, אולם מחובר להן מנוע קטן (שמונע ע"י חיבור של שנאי לחשמל, או באחרות -ע"י סוללות). ברור שמנועים אלו הם קטנים יותר ואין בהם כח שאיבה כמו החשמליות הגדולות. רוב המשאבות האלו אינן מוצלחות במיוחד, שכן אין בהם את הקלילות והקומפקטיות של הידניות ולא את העוצמה של החשמליות.

משאבת חלב חשמלית - אופן פעולתהמשאבת חלב חשמלית לשאיבה דו צדדית, מתאימה לשומרי שבת

משאבת חלב חשמלית מורכבת מראש קונוס המוברג(בדרך כלל) לבקבוק , שמחובר לצינורית, המעבירה את כח היניקה מהמנוע. במשאבת הנקה חשמלית,  ישנו בדרך כלל ווסת עוצמה, דרכו ניתן לכוון את עוצמת השאיבה הרצויה.

קצב השאיבה (כלומר מספר היניקות בדקה) בחלק מהמשאבות, הינו אוטומטי ביחס לעוצמה. תינוק יונק בדרך כלל בין 45  ל-55 פעמים בדקה (בעוצמה משתנה בין תינוק לתינוק כמובן). קצב הפעימות במשאבות הנקה חשמליות נע בין 30 ל-60 פעימות בדקה, ובמשאבות האוטומטיות הקצב משתנה בהתאם לעוצמה - ככל שעוצמת השאיבה עולה - קצב השאיבה יורד. במשאבות חשמליות רבות ניתן לכוונן את קצב השאיבה בעזרת הבוהן. השאיבה מתבצעת אך ורק כשהבוהן סותמת את נקב האוויר הייעודי. ברגע שהבוהן מוסרת מן הנקב - הוואקום משתחרר ואין יניקה. 

משאבת חלב חשמלית קומפקטית

כיום ישנן משאבות הנקה חשמליות, בהן ניתן לכוונן הן את העוצמה והן את קצב השאיבה. ישנן משאבות שבהן ניתן אפילו "להקליט" את קצב את השאיבה הרצוי. המשאבה מצוידת במנגנון ידני רגיל, ויכולה לתפקד כמשאבת חלב ידנית לכל דבר, וישנו כפתור הקלטה שמקליט את עוצמת וקצב השאיבות ואח"כ ניתן לשחזר את השאיבה הידנית באופן אוטומטי.

ישנם הטוענים כי משאבת חלב המכוונת באופן אוטומטי את קצב השאיבה, יעילה ברוב המקרים יותר ממשאבה שבה ניתן לכוון באופן ידני, זאת משום שלא כל אחת יודעת לכוונן בדיוק את 

העוצמה והקצב שיביאו לתפוקה מרבית בזמן המיטבי.

משאבת חלב עוצמתית - משאבת בית חולים

משאבות חלב הנמצאות בשימוש בבית חולים, נבדלות ממשאבות ההנקה הביתיות, בכך שהן יותר עוצמתיות. (250mmhg  לכל צד). אורך החיים שלהן הוא גדול יותר, ולפעמים הן יותר פונקציונליות. בדרך כלל הן גם יותר כבדות ומסורבלות. מחירן גבוה מאוד - בהתאם, ויכול לפעמים להגיע עד פי עשרה ממשאבה ביתית! לפעמים ניתן להשיג משאבות חלב המוגדרות "לבית חולים" במחירים של משאבות חלב ביתיות.

משאבת חלב דו צדדיתמשאבת חלב אם חד צדדיתמשאבות הנקה דו צדדיות וחד צדדיות

כשבאים לרכוש משאבת חלב חשמלית, מומלץ לשים לב לעוד פרט אחד מאוד חשוב! ישנן משאבות הנקה חשמליות חד צדדיות  וישנן דו צדדיות.

משאבת הנקה דו צדדית מסוגלת לשאוב משני הצדדים בו זמנית ובכך לחסוך זמן. לעומת זאת, משאבת הנקה חד צדדית אין לה מספיק כח לשאוב בו זמנית משני צדדים, ולכן היא מסופקת עם ערכה שאיבה לצד אחד בלבד.

אמנם ישנן משאבות הנקה המגדירות עצמן כדו צדדיות, אולם עוצמת השאיבה פוחתת בהן באופן מוחשי כך שיש נשים שנמנעות מלהשתמש בהן בשני הצדדים. לכן חשוב מאוד בעת רכישת משאבת חלב לבדוק את עוצמת השאיבה עם היא אכן עמידה גם בשני צדדים. לגבי כח השאיבה המצוי במשאבות ראה להלן בסעיף "משאבת חלב עוצמת שאיבה".

למשאבות הנקה חשמליות אוטומטיות, ניתן להשיג חזייה מיוחדת, המצמידה את שני הקונוסים בו זמנית ומשחררת את הצורך לאחוז אותם בעת השאיבה. בעזרת חזייה זו ניתן לשאוב בידיים חופשיות לחלוטין ואפשר אפילו לשטוף כלים בזמן השאיבה...

משאבת חלב אם נטענת - משאבות חשמליות ללא תלות בחשמל

משאבות חלב חשמליות דורשות, בדרך כלל, חיבור לחשמל. אולם ישנן משאבות חלב אם הפועלות על בטריות: סוללות רגילות או נטענות. ישנן אפילו משאבות חלב חשמליות, אשר מטעינות את הסוללת כשהן מחוברות לחשמל, כך שהמשאבה היא בעצם משאבת נטענת.

אין צורך להכביר בהסברים על יתרונותיה של משאבת הנקה חשמלית המופעלת ע"י סוללות, על פני משאבת חלב רגילה. חלק מהמשאבות ניתנות להפעלה כשהן מחוברות למצת הרכב. הגדילו לעשות מספר חברות שמוכרות משאבת חלב חשמלית המשולבת במשאבת חלב ידנית!

סוגי קונוסים (גביעי שאיבה)

קונוס הינו החלק הנצמד לגוף. ישנם הבדלים גדולים בין גביעי השאיבה (קונוסים) שבמשאבות השונות. ישנם גביעי עשויים פלסטיק וישנם מצופים או עשויים סיליקון רך, שבדרך כלל נעים יותר למגע. ישנם הבדלים גדולים גם בצורת הגביע. כל אישה עם הצורה הנוחה והמתאימה לה. חשוב לבדוק בעת רכישת משאבת חלב חשמלית או ידנית, איזה גביע נוח יותר. בחלק מהמשאבות  ניתן להשיג קונוסים בגדלים שונים, ככלל אם ראש הפטמה נדחק מידי לתוך צוואר הקונוס, המשאבה לא תוכל לשאוב כראוי. לפיכך יש להתאים בדוק את גודל הקונוס.

לחלק מגביעי השאיבה ניתן להשיג צפוי סיליקון להצרת פתח הקונוס. מוצר זה נצרך לנשים מסויימות שהפתח הרגיל, רחב מדי עבורן, והן מרגישות אי נוחות או בעיות באיטום של הוואקום. ישנם אף גביעים העשויים להקל על תנוחת הישיבה בעת ההנקה. ישנן משאבות הנקה שיש בהם קונוס עם מתקן סיליקון פנימי שמעסה את אזור הפטמה, בדומה מאוד לפעולת היניקה של התינוק. פטנט ייחודי זה טוב בעיקר לנשים הסובלות מכאבים בעת השאיבה.

עוצמת שאיבה במשאבות חלב 

התקן המירבי המותר להפעלת כח שאיבה על פיטמה הוא 250 מילימטר כספית לגרם (MMhg).  אגנל, במחקרו המפורסם, קבע בשעתו את הלחץ המרבי ל220 מילימטר כספית לגרם, אולם כיום, נוטים להגדיל במעט את הלחץ ל-250 מילימטר כספית. לחץ גבוה מזה עלול לגרום לכאבים עזים! יש לשים לב כי הלחץ  במשאבות חלב ביתיות נמדד, בדרך כלל, בשימוש חד צדדי. בשימוש דו צדדי יורד הלחץ במקצת. (לדוגמא מ-250 ל-220).

עוד על משאבות חלב, על חשיבות השימוש בחלב אם, התאמת המשאבה לצרכי האם ועוד.