הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

רולטור

בס"ד

רולטור 3 גלגלים עם תיקרולטורים

רולטור הוא אביזר עזר להליכה, המאפשר ניידות בצורה יציבה.

סוגי הרולטורים הקיימים היום בשוק:

רולטורים נחלקים לכמה סוגים עיקריים:

 

תפקיד הרולטור

הרולטור הוא מעין הליכון המאפשר תנועה מהירה וחלקה. הוא מקנה יציבות והגנה מפני נפילות, ולהרבה מהרולטורים יש מושב שמתאים למנוחה קצרה.

הרולטור מיועד עבור אנשים שמקל הליכה אינו מספיק עבורם והם זקוקים ליציבות והגנה גדולים יותר, או שהוא מהווה עבורם השלמה כשהם רוצים ללכת למרחקים גדולים יותר.

 

רולטור 4 גלגים משוכלל

תיאור הרולטור ואפשרויותיו:

הרולטור מצויד בגלגלי ציר מתכווננים, הוא עשוי ממתכת כבדה ומצויד במעצורי יד, בניגוד להליכון רגיל שעשוי ממתכת קלה בעל גלגלים קבועים ובלי מעצורים.

גובה הרולטור ניתן להתאמה על פי גובהו של המשתמש, חשוב להתאים את הגובה הנכון בכדי לאפשר ניידות בטוחה ולמנוע פגיעה בידיים כתפיים, מרפקים וכפות הידיים. הגובה הנכון הוא בגובה פרקי כף היד של המשתמש.

תיק לרולטור 3 גלגליםהרולטור מתקפל וניתן בקלות לאכסנו בארגז-המטען (בגאז') של הרכב. לעומת זאת הוא אינו מיועד למדרגות, ואדם בעל כושר ניידות מוגבלת יתקשה להעלותו בגרם מדרגות ארוך. ע"כ הוא מומלץ למקומות בעלי מפלס אחד או למקומות בהן ישנה מעלית.

ישנם רולטורים המגיעים עם תיק, לרוב הדגמים ניתן בד"כ לרכוש תיק בנפרד. התיק משמש להנחת חפצים / קניות ומעניק משנה נוחיות למשתמש בו.

 

יתרונות השימוש:

רולטור 3 גלגלים קלאסירולטור שלושה גלגלים

רולטור שלשה גלגלים מעוצב בצורה משולשת ומכאן יש המכנים אותו "רולטור משולש". ובעוד ששני הגלגלים האחוריים קבועים, הגלגל הקדמי מתכוונן באופן חופשי בהתאם לכיוון ההליכה.

יתרונו הגדול של רולטור שלשה גלגלים הינו בעובדה שניתן להצר אותו באמצע ההליכה ולהתאימו למעבר במקומות צרים. עובדה זו היא לתועלת רבה בפרט בבתי אבות או מועדוני גיל הזהב ושאר מקומות הומי אדם בהם יש תנועה רבה במסדרונות צרים יחסית. עוד יש לציין כי תכונה זו של אפשרות הצרת הרולטור ניתנת לנעילה במקרה של חוסר יציבות המשתמש, להגברת הבטיחות. כמו כן ברוב המקרים מצויד רולטור שלשה גלגלים סטנדרטי בתיק הממוקם במרכז, בין שלושת הצלעות. רולטור שלושה גלגלים מצויד בגלגלים מונעי זעזועים.

 

רולטור 4 גלגליםרולטור ארבעה גלגלים

רולטור ארבעה גלגלים מעוצב בצורה מרובעת או מלבנית. שני הגלגלים הקדמיים מתכווננים באופן חופשי בהתאם לכיוון ההליכה, ושני הגלגלים האחוריים קבועים.

יתרונותיו של רולטור ארבעה גלגלים הם, במושב הרחב והנוח בו הוא מצויד בד"כ, ובסלסלה המלבנית שמתחתיו. כמו כן לרוב ישנה "משענת-גב" מרופדת המאפשרת ישיבה נוחה ובטוחה.

רולטור ארבעה גלגלים מצויד לרוב בגלגלי גומי דקים ועדינים יותר מרולטור שלשה גלגלים. למרות זאת בגלל חילוק המשקל בין ארבעה גלגלים, בלימת הזעזועים שלו אינה נופלת מרולטור שלשה גלגלים.

 

רולטור קל משקל

רולטור קל משקל עשוי ממתכת קלה וחזקה. הוא מצויד במושב בד נוח (ע"מ להרוויח משקל) ומשענת דמוית עור (בחלק גדול מן הדגמים). רולטור קל משקל ניתן לקיפול בקלות יתירה, ויתרונו הגדול הוא כמובן משקלו הקל לנשיאה. כמו רולטור שלשה גלגלים גם לו יש תיק (עשוי בד או דמוי עור). מחירו של רולטור קל משקל גבוה ממחירם של רולטור ארבעה גלגלים רגיל ורולטור שלושה גלגלים.

 

רולטור 2 גלגלים עם מושברולטור שני גלגלים

רולטור שני גלגלים הוא שילוב של הליכון עם רולטור. שני הגלגלים נמצאים בקדמה, והם קבועים ולא מתכווננים. בחלק האחורי ישנם רגליות מצופות גומי בקצה. אין לרולטור שני גלגלים מערכת בלמים והעצירה מתבצעת ע"י הנחת הרגליות האחריות. רולטור שני גלגלים מצויד במושב מלבני ומשענת. הוא קל משקל יותר מרולטור שלשה גלגלים וכמובן מרולטור ארבעה גלגלים. רולטור שני גלגלים אינו מצוי כ"כ בשוק כמו רולטור שלושה או ארבעה גלגלים.

 

בטיחות :

רולטור 4 גלגלים עם מושב ומשענת, מתאים גם לכבדי משקלהרולטור אינו מתאים לאלו הסובלים מקשיים בניידות. ישנם כאלו שהשימוש ברולטור עלול להיות מסוכן בעליל עבורם. כגון אלו שסובלים מחוסר יציבות, בעיות שרירים וכדו'. חובה להיוועץ תחילה באיש מקצוע, פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק ע"מ שיעריך אם אכן הרולטור מתאים לשימוש עבורם.

הרולטור מצויד במערכת בלמים ידנית הניתנת לעצירה על לחיצה בשתי הידיות, דומה במקצת לבלמי אופניים. בלמים אלו דורשים כושר קוגניטיבי מסוים, גם בזה חובה להיוועץ באיש מקצוע ע"מ שיעריך את בטיחות השימוש.

ברולטור ישנה אפשרות לנעול את מערכת הבלמים (בדרך כלל ע"י לחיצה כלפי מטה) וע"י כך לעצור את הרולטור לזמן ממושך. תכונה זו באה לשימוש בעיקר ברולטור ארבעה גלגלים כאשר רוצים להתיישב. אמנם גם ברולטור שלשה גלגלים ישנה האפשרות לנעול והיא באה לשימוש בעיקר כאשר רוצים לעצור אותו בירידה או עלייה שלא יתגלגל. בחלק מן הרולטורים נעילת הבלמים דורשת כוח מסוים. לפני רכישה (או השאלה) יש לברר אם אכן המשתמש מסוגל לבצע את הפעולה הנ"ל

איך משלבים את הרולטור בבית:

רובם של מחזיקי הרולטורים אינם נוהגים להשתמש בהם בבית עצמו, אלא בחוץ. כמו כן מצוי השימוש ברולטור בבתי אבות דיור מוגן וכדו' היכן שישנם מסדרונות ארוכים ואולמות גדולים. במקרים של שימוש פנים רצוי לבדוק את יכולת התנועה ע"ג השטיחים ובמעברים. כמו גם אם ישנם מעט מדרגות רצוי לבדוק את יכולת המשתמש להעלות ולהוריד את הרולטור.

טלטול ושימוש ברולטור בשבת:

רולטור מותר לשימוש בשבת. (במקומות סגורים או שיש בהן עירוב).

וראה הפירוט במאמר: השימוש באביזרים רפואיים בשבת.