הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

התאוששות מנתוח בגיל הזהב

טיפים לשיקום מוצלח לאחר ניתוח בגיל הזהב

כל ניתוח שהוא, מהווה טראומה, בלא קשר לגיל המנותח. תופעות הלוואי של ההרדמה, הכאב הפיזי במקום החיתוך, התרופות הניתנות, החשש מהבאות, וכל זה תוך כדי השהייה בבית החולים (מחוץ לסביבה הטבעית של המנותח), הופכים את המנותח לכואב ודואב, פיזית ונפשית. כאשר מדובר במנותח בן גיל הזהב, האתגר אף מועצם, שכן מדובר בהחלמה ארוכה ומורכבת מזו של אדם צעיר.

הנה מספר טיפים שיסייעו לכם:

  • החלמה ושיקום איטיים - מעל לכל, יש לזכור כי מדובר בגוף מבוגר, בו תהליכי ההחלמה איטיים בהרבה יותר מאשר בגוף צעיר יותר. רקמות, תאי עצם ואיברים (ואף נפש) מחלימים באיטיות רבה יותר אצל אנשים מעל העשור הרביעי של חייהם, וכאשר מדובר בבני גיל הזהב, ההחלמה ממושכת אף יותר. סבלנות היא שם המשחק.
  • שביל הזהב - לא לנסות להאיץ תהליכים מצד אחד,  ומצד שני - לא להרים ידיים. אחת הבעיות הנפוצות בה נתקלים מנותחים מבוגרים ובני משפחותיהם, היא הייאוש והרמת הידיים המתלווה אל ניסיונות שלא צלחו. גיבוש תוכנית שיקום מפורטת עם הרופא המטפל, תוכל לסייע למנותח לדעת למה עליו לשאוף, ומה הן התוצאות שהוא יכול להגיע אליהן. תוכנית כזו אף "מחברת" אותו למטלות יומיות, קטנות אך מעשיות (למשל, "היום - אתה צריך לנסות להרים את הרגל עד שלוש פעמים"). ההצלחות הקטנות, מונעות אותו מלשקוע ברחמים עצמיים ותחושת כשלון.
  • מסגרות החלמה שונות – לכל אדם נתונים וצרכים שונים, ואפשרויות ההחלמה גם הן מגוונות. לכן, יש לבחור בקפידה עוד בטרם הכניסה לניתוח, את מסגרת ההחלמה בה יחלים המנותח המבוגר. בין האפשרויות העומדות בפניו: החלמה ביתית בסיוע בן משפחה או מטפלת בתשלום, מחלקות החלמה במסגרות מוסדיות שונות, נופשונים של רשויות הרווחה ועוד.
  • אובדן העצמאות (באופן זמני) - גם מבוגר שעד הניתוח היה עצמאי ולא נאלץ להיעזר בבני משפחה או בכוח עזר בתשלום, עלול להפוך לאחר ניתוח "תלוי" באנשים שונים, לעיתים, אפילו בביצוע פעולות פשוטות (כרחצה או לבוש). כאשר מדובר במבוגר עצמאי המודע למצבו, לעיתים מתווספת תחושת בושה בשל ההזדקקות לעזרה, לכאבים הפיזיים. הגורם הנפשי מהווה נדבך חיוני בהחלמה ובחזרה לחיי השגרה. לכן, מומלץ לדבר על כך מראש ולהערך לכך, ולא להתעלם מזה.
  • אביזרי עזר לתפקוד ולשיקום - ישנ מגוון ציוד רפואי, לכל המוגבלויות הזמניות, ולסיוע בשיקום. ניתן להשאיל את מרבית הדברים ב"יד שרה", או לרכוש, בפרט אם זה מיועד לתקופה ממושכת.

החלמתו של אדם מבוגר מורכבת וארוכה הרבה יותר מזו של אדם צעיר. ידיעת עובדה זו הינה כבר יותר ממחצית הדרך למוכנות הנפשית הנדרשת לתהליך שיקום מוצלח.

מוצרי ספיגה דיסקרטיים במיוחד ואביזרים נוספים לבני גיל הזהב, תמצאו גם באתר ליברטי