הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

פצעי לחץ במצבי ישיבה ושכיבה

חלק מהחומר נלקח מחוברת, הנערכת בשיתוף של הצוותות המקצועיים ב"יד שרה" ובי"ח  "אלין"

אמצעי זהירות מפצעי לחץ במצב שכיבה

  • יש להשתמש במזרונים וכריות המיועדים לכך.  ישנם מזרונים מסוגים שונים ואיכויות שונות לכל רמת סיכון.
  • אם המרותק מסוגל לנוע בכוחות עצמו – עליו לשנות תנוחה לעיתים קרובות ככל האפשר.
  • אם הוא מתקשה, על המטפל לשנות לו תנוחה לעיתים קרובות ככל האפשר.
  • הגבהת הראש ע"י שיפוע המיטה לא מומלצת, רק ע"י כרית מתאימה.
  • הפרדת ברכיים וקרסוליים, וריפוד תחת העקבים, ע"י כריות ייעודיות.
  • שכיבה על הצד אינה רצויה.

מזרון אוויר חשמלי אקטיבי למניעת פצעי לחץ

מזרון דינמי, מופעל על ידי מנוע, הגורם לניפוח וריקון חלקים שונים במזרון, כך שקיימת תנועה רציפה מתחת לגוף, ובכך מופחת במידה מסוימת אפקט חוסר התנועה של האדם.

ישנם מזרוני אוויר ממוחשבים אשר מתאימים בצורה דינמית את זרימת האוויר המדויקת לתאים במזרון, לפי מצבו, גודלו, משקלו ותנוחתו של החולה.

מיטת בית חולים מקלה את הטיפול על המטפל ועל המטופל. ניתן לשנות את הזוויות ברגליים, בגב, וכן את גובה המיטה כולה, ובכך להפחית לחץ על הגוף ולמנוע פצעים.

יש לשים לב, כי כשהראש מוגבה זמן ממושך, ישנה נטיה להחלקה כלפי מטה. ישיבה ממושכת כזאת עלולה לגרום לפצעי לחץ.  כ"כ יכול להגרם נזקים של עיוות לחוט השדרה.

אמצעי זהירות מפצעי לחץ במצב ישיבה

יקירך מרותק לכיסא גלגלים? - דברים שחשוב שתדע

ע"פ כתבתו של  מעיין אייזינגר, פיזיותרפיסט מומחה בתחום הגריאטריה וההושבה ומפתח  כרית "אופיר"- הפטנט הרשום בישראל ובארה"ב, למניעת החלקה ופצעי לחץ בכסא גלגלים בנוחות

אדם היושב בכסא גלגלים, מבלה בו בדרך כלל שעות רבות ורציפות מדי יום. 

למניעת עוגמת נפש, הוצאות מיותרות ואף פגיעה בבריאות המשתמש ומלויו, כדאי להיוועץ באיש מקצוע המוסמך לייעץ בתחום, לפני רכישת כסא הגלגלים. בנוסף לכסא, חשוב מאוד להתאים כרית ישיבה טובה לכיסא גלגלים ולצרכי לגוף המשתמש.

  • ניידות ותפקוד- יש להתאים במדויק את כיסא הגלגלים לצרכי המשתמש ולקחת בחשבון את מידות הגוף של המשתמש. הכיסא חייב להתאים בדיוק לרוחב האגן של המשתמש בתוספת אצבע אחת. אם יש יותר רווח, זה פוגם באיכות הישיבה ויציבותה, ואף הורס את המושב.
  • חשוב מאוד לאפשר ישיבה נוחה !  נסה אתה לדמיין עצמך יושב שעות רבות במקום, לעיתים קרובות בלא יכולת לשנות תנוחה ולזוז כך שיהיה יותר נוח ולעיתים קרובות אף מבלי יכולת להתלונן ולהסביר שלא נוח לך... (המון פעמים אנו נתקלים במקרים של קשישים המקבלים תרופות להרגעה עקב אי שקט לא מוסבר, הנובע בהרבה מקרים- מחוסר נוחות בישיבה בכסא הגלגלים!)
  • מניעת פצעי לחץהתפתחות פצעי לחץ היא אחת הבעיות הנפוצות, המופיעות בקרב אנשים עם מוגבלות בניידות. פצעי הלחץ, אשר יכולים להיווצר אפילו תוך כשתי שעות(!) ישיבה בכסא גלגלים. פצעי הלחץ אף עלולים להביא לסיבוכים רבים הכוללים: זיהום, נמק ולפעמים מוות. גם בצורה הקלה הם פריעים בשיקום התפקודי, מלווים בכאבים קשים, יקרים ומורכבים מאוד לטיפול. מאידך - ניתן למנוע אותם בקלות:
  • החלקה בכסא הגלגלים-  אחד הגורמים העיקריים לפצעי הלחץ, הוא השפשוף הנוצר מההחלקה קדימה על מושב כסא הגלגלים. החלקה זו נובעת מגורמים רבים. חוסר נוחות, טונוס מוגבר בשרירים, התאמה לא נכונה של כסא הגלגלים ועוד. ההחלקה חמורה יותר אצל קשישים רתוקים לכסא גלגלים, אשר לעיתים רבות אינם מודעים כלל לתנוחה הלא נכונה של ישיבתם ואף אינם מסוגלים לתקנה.

מהיא כרית ישיבה  טובה לכסא גלגלים?

  1. נוחה ויציבה לאורך כל זמן השימוש
  2. מפזרת היטב את הלחץ הנוצר מגוף המשתמש על פני המושב
  3. מונעת את ההחלקה קדימה, מונעת היווצרות פצעים, נפילות, אי שקט וכדו'.  

 כריות ישיבה לכסא גלגלים עשויות מחומרים שונים: ספוג רגיל, ספוג ויסקו אלסטי, אוויר ולטקס. ובאיכויות, מותגים ומחירים שונים.

שני סוגי הכריות עיקריים,  אשר יש ביכולתם לפזר לחצים בישיבה וכן ביכולתם לאפשר ולייצב ישיבה נכונה ובטוחה.:

הסוג הראשון, הוא הספוג הויסקו-אלסטי, ממנו עשויות כריות, כגון:

כרית אופיר הישראלית וכרית TEMPUR  הבין לאומית.

לחומר הויסקו אלסטי, תכונה המאפשרת תכונת זכרון, על כן הוא מפזר לחץ ברמה גבוהה יותר מספוג רגילף  ומתאים עצמו בצורה מיטבית לצורת הגוף.

בכריות ומזרוני ויסקו משולב גם ספוג רגיל.  ככל שרמת הצפיפות והריכוז של הויסקו גבוהים יותר, כך הכרית איכותית יותר.

כתוצאה מכך, לחומר הויסקו אלסטי, בצפיפותו הגבוהה יש את היכולת הטובה ביותר לפזר את הלחץ על פני המושב ובכך למנוע פצעים ולכן הוא המומלץ ביותר ליושבים ישיבה ממושכת, משתמשים סטאטיים, כדוגמת קשישים, מרותקים לכסא גלגלים וכד'

סוג הכריות השני, מבוסס על תאי אוויר,  אשר אומנם מפזרות את הלחץ פחות טוב מאשר כריות הויסקו אך יכולות לבטל מילוי תאי אוויר באזור פצע קיים, הן מתאימות ומתמודדות טוב יותר עם משתמשים כבדי משקל (מעל 100 ק"ג) וכן בזמן עיסוק בספורט, המצריך שינויי תנוחה דינאמיים.

  • שימו לב! מחיר כריות המותג הבין לאומיות, עומד בד"כ על אלפי שקלים לעומת כריות האיכות הישראליות, שרמת תפקודן אינו נופל מזו של הבין לאומיות ואשר עלותן מאות שקלים בלבד!