הדפסהדפסה
י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה יד שרה י.ש.מ. - ציוד רפואי ושיקומי מבית יד שרה

משאבת חלב אם

בס"ד

חשיבות ההנקה  וחלב האם – לאם, לתינוק ולקשר ביניהםאם וילד

אין חולק כי חלב אם הוא הבריא ביותר עבור התינוק.

ארגון הבריאות העולמי קבע שהנקה ישירה היא הדרך הטובה ביותר להזין את התינוק.

להלן חלק מהמעלות הקיימות בהנקה ישירה:

* מגע פיזי עם האם, תורם רבות באופן רגשי לתינוק ומחזק את הקשר ביניהם.

* פעולת היניקה מחזקת את שרירי הפה.

* התינוק מקבל את הארוחה לפי הסדר האידיאלי: מנה עיקרית (חלב קדמי - הרבה חלב מזין) ובסוף מנה אחרונה (חלב אחורי – מעט ושומני יותר) לשביעה ועיכול אולטימטביים.

* המציצה הממושכת תורמת להגברת ייצור חלב אם

לעיתים, בשל מגבלויות שונות, אין לאם אפשרות להניק את התינוק באופן ישיר, ואז מומלץ להשתמש במשאבות חלב אם  - לשאוב ולהאכיל באופן מיידי.

באם אין אפשרות להאכיל באופן מיידי, אפשר לאחסן במקרר לשהות של כמה ימים, או הקפאת חלב אם שאוב.

מי זקוקה למשאבת הנקה?משאבת חלב משאבת הנקה טולי

משאבות הנקה שימושיות לכלל האמהות המניקות – הן באופן סדיר (פחות או יותר), הן לאלו שמפאת עבודתן אינן יכולות להיניק את הילד בשעות מסויימות, והן לאמהות לילדים שמתקשים מסיבה כלשהיא לינוק וזקוקים להזנה מבקבוק.

נתח ניכר מהקטגוריה השלישית, הינן אמהות לפגים. הדבר נובע מ-2 עובדות: האחת -  שלא תמיד האם נמצאת בקרבתו של הפג. והשניה – בד"כ בשלבי התפתחות הפגים, אין בכוחם לינוק. במקרים כאלו, של שאיבה בתקופה ארוכח, מומלצת משאבת חלב חשמלית חזקה ועוצמתית.

גם נשים המניקות באופן סדיר, נעזרות, לפעמים, במשאבת חלב - בשעות גודש, או שמסיבה כלשהיא (למשל מחלת הילד), הוא אינו יונק. מומלץ לשאוב ע"מ שלא יווצר גודש, וכן כדי לשמר את תפוקת ייצור חלב אם, שלא יפחת.

ישנה האפשרות להשאלת משאבת חלב בגמ"חים רבים, ובעיקר השאלת משאבת חלב מ"יד שרה". כ"כ ישנה אפשרות, להשכרת משאבת חלב.

ישנם שני סוגים עיקריים של משאבות חלב:

משאבת חלב ידנית ומשאבת חלב חשמלית. פירוט עליהם ועל החלקים שלהם, ניתן לקרוא במאמר: הצד הטכני של משאבות חלב אם.

משאבת חלב ידנית

משאבת חלב ידנית MEBBY

מעלתה הגדולה של משאבת חלב אם ידנית היא בגודל הקומפקטי שלה ובניידות. ניתן לשאת אותה לכל מקום בתיק קטן, ולשאוב בכל מקום, בלי צורך בחיבור למקור חשמל, ואף לא לסוללות. כמו כן ישנו יתרון לפעמים לגבי השימוש בשבת, אם לא הכינו מראש משאבה חשמלית. את התנאים לשימוש ניתן לקרוא בפסקה "משאבת חלב שימוש בשבת". עוד יתרון במשאבת הנקה ידנית הוא שליטה מלאה בקצב השאיבה. אופציה שאינה קיימת בחלק מהמשאבות ההנקה החשמליות. וכמובן המחיר, משאבות חלב ידניות זולות בהרבה ממשאבות חלב חשמליות.

החסרונות:

הצורך לשאוב ביד יכול לפעמים להתיש, כמו כן ברוב המקרים שאיבה במשאבת הנקה ידנית יותר איטית מאשר במשאבת הנקה חשמלית. כמו כן יכול להיות גם חסרון לפעמים לגבי השימוש בשבת ראה להלן בפסקה "משאבת חלב שימוש בשבת".

באם זקוקים לשאיבה באופן מתמיד, הרי שמשאבת הנקה ידנית איננה מומלצת.

משאבת חלב חשמלית

יתרונותיה של משאבת חלב אם חשמלית על פני משאבת חלב ידנית, הם כמובן הנוחות, וגם, בדרך כלל - המהירות.משאבת חלב חשמלית MEBBY

משאבת חלב חשמלית שואבת (ע"פ רוב) יותר מהר מאשר משאבת חלב ידנית. משאבת חלב חשמלית דו צדדית מאפשרת לשאוב בו-זמנית משני הצדדים, בעזרת חזייה מיוחדת לתמיכה, ניתן גם לעסוק בכל מלאכה בעת השאיבה - מה שיכול לחסוך זמן יקר. (בפרט אם שואבים בתדירות גבוהה).

ישנו פתרון, בחלק מהמשאבות,  לחיבור למקור חשמל - שהן עובדות על סוללות, או נטענות.

החסרון של משאבת חלב חשמלית הוא בעיקר שהיא זקוקה למקור כח. חסרון נוסף הוא הגודל והסרבול. משאבת חלב היא בדרך כלל גדולה ומסורבלת ולעיתים גם כבידה. בכדי לפתור בעיה זו מספקים לרוב יצרני משאבות ההנקה החשמליות תיקים קומפקטיים לנשיאה. כך שאם המשאבה איננה כבדה במיוחד ניתן לשאת אותה בעזרת התיק לכל מקום. כמובן שאין להשוות אותה למשאבת הנקה ידנית שנכנסת בקלות לתיק צד רגיל.

ישנה גם משאבת חלב חשמלית קומפקטית מאד.

חסרון נוסף הוא בקצב השאיבה, שבחלק גדול ממשאבות ההנקה החשמליות אין אפשרות לקבוע אותו. גם לגבי שבת משאבת חלב חשמלית מהווה חסרון לעומת המשאבה הידנית. כנ"ל ראה בהרחבה בנושא להלן בפסקה "משאבת חלב שימוש בשבת".

פער המחירים בין הידניות לחשמליות משמעותי ביותר. החשמלית עולה בדרך כלל הרבה יותר מאשר הידנית. לכן, אם שואבים לעיתים רחוקות, לא בטוח ששווה להשקיע כ"כ הרבה.

שמירה על היגיינה של החלב אם והמשאבה

בכדי לשמור על ההיגיינה והסטריליות של החלב,  יש להקפיד על מספר כללים:

לפני השאיבה לשטוף ידיים בסבון.

לאחר השימוש במשאבה, יש לשטוף היטב עם סבון את החלקים הבאים במגע עם החלב וליבש היטב.

במשאבות הנקה ידניות, אין בד"כ צנרת, אולם במשאבות הנקה חשמליות ישנה צנרת מהמנוע לקונוס השאיבה. צנרת זו יכולה להתמלא מרסס של חלב, וקשה לשטוף אותה.

בכדי לפתור בעיה זו, ישנם יצרני משאבות שמוסיפים סנן (פילטר) אנטי בקטריאלי בין הצינורית לקונוס השאיבה. כ"כ ישנן משאבות המשתמשות בתא מפריד עם מפוח, שבהן אין כלל קשר בין הצינורית לקונוס השאיבה, דבר התורם להיגיינה מירבית במשאבה.

שאיבת חלב אם בשבת

על התנאים לשאיבת חלב אם בשבת, ניתן לקרוא במאמר: "השימוש באביזרים רפואיים בשבת"משאבת חלב חשמלית לשאיבה דו צדדית, מיוחדת לשומרי שבת

בספר "שמירת שבת כהלכתה" מובא בהערות, לגבי העדיפות של המשאבות: אם יש לה אפשרות להשתמש במשאבה חשמלית, יש לומר דעדיף שתשתמש בה בדרך המותרת וכנ"ל, על פני הוצאת חלב בלחיצת היד, או במשאבה ידנית, שכל לחיצה היא כמלאכה בפני עצמה, מה שאין כן בחשמלית.

לכאורה מדובר במשאבת חלב חשמלית שניתן לכוון את העוצמה וקצב השאיבות מראש, ולא כזאת שיוצרים בה ואקום עם הבהן, שגם היא "כל לחיצה היא כמלאכה בפני עצמה". 

הערה נוספת משם, לגבי חלב ששואבים אותו לאיבוד: "שיעור שלא יצטרף" – בערך כפית וחצי. ויש לשפוך אתה למקום שהחלב הולך לאיבוד.